logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr Maciej Maślakowski Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
dr inż. Tomasz Piotrowski Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
dr Radosław Mieszkowski Uniwersytet Warszawski,Wydział Geologii

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.02.04

Artykuł dotyczy możliwości interpretacji wyników badań uzyskanych metodą nieinwazyjną GPR (Ground Penetrating Radar). Na podstawie danych uzyskanych z badań nasypów kolejowych wskazano problemy z tym związane. Przedstawiono przykładowe przyczyny powstawania zakłóceń na echogramach GPR, które nie są związane ze środowiskiem gruntowo-wodnym, a jedynie z infrastrukturą kolejową. To sprawia, że skuteczność metody GPR jest szacowana na nie więcej niż 50% i wymaga potwierdzenia konwencjonalnymi badaniami geotechnicznymi.

Słowa kluczowe: badania nieniszczące, metoda GPR, defekty podtorza.

* * *

Interpretation of the GPR results of geophysical research in example of measurements of railway embankments

The article concerns the possibility of interpreting the test results obtained using a nondestructive GPR (Ground Penetrating Radar) measurement. On the basis of data obtained fromstudies on railway embankments, associated problems were indicated. There are presented examples of the causes of disturbances on GPR echograms that are not associated with the soil and its aquatic conditions but only with the presence of railway infrastructure. Thismakes that theGPRmethod efficiency is estimated at level not more than 50% what requires confirmation in conventional geotechnical tests.

Keywords: non-destructive test, GPR method, defects in rail subgrade.

Literatura
[1] Adamczewski Grzegorz, Andrzej Garbacz, Tomasz Piotrowski, Kamil Załęgowski. 2013 „Zastosowanie komplementarnych metod NDT w diagnostyce konstrukcji betonowych”, Materiały Budowlane, 493 (9): 2 – 5.
[2] Adamczewski Grzegorz, Kamil Załęgowski, Tomasz Piotrowski, Andrzej Garbacz. 2013. „Application of radar, impact-echo and ultrasinic methods for concrete quality assessment with NDT scanner”. W Mechanics and materials, zredagowane przez Stanisław Jemioło i Marta Lutomirska, 201–10. Mechanics and materials. Warsaw University of Technology. ISBN 978-83-7814-170-9.
[3] Archie Gustavus E., 1942. „The electrical resistivity log as an aid in determining some reservoir characteristics” Transactions of the AIME 146 (1): DOI: 10.2118/942054-G.
[4] Garbacz Andrzej,Tomasz Piotrowski, Kamil Załęgowski, Grzegorz Adamczewski. 2013. „UIR-scanner potential to defect detection in concrete”.AdvancedMaterials Research,Advanced Materials Research, 687: 359–65. DOI: 10.4028/www.scientific.net/AMR. 687.359.
[5] Maślakowski Maciej, Kazimierz Józefiak. 2014. „Badania geofizyczne służące ocenie zagęszczenia nasypów drogowych” w Gajewski Marcin Daniel, Jemioło Stanisław (red.): Teoretyczne podstawy budownictwa. Tom V. Badania doświadczalne i awarie konstrukcji budowlanych, Monografie Wydziału Inżynierii Lądowej Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej: 47 – 56, ISBN 978-83-7814-271-3.
[6] Maślakowski Maciej, Sebastian Kowalczyk, Radosław Mieszkowski, Kazimierz Józefiak. 2014. „Using Electrical Resistivity Tomography (ERT) as a tool in geotechnical investigation of the substrate of highway, Studia Quaternaria, 31 (2) 12: 83 – 89. DOI: 10.2478/squa-2014-0008
[7] Maślakowski Maciej, Artur Zbiciak, Kazimierz Józefiak, Tomasz Piotrowski. 2015. „Diagnostyka stanu podłoża i podtorza kolejowego metodą georadarową (GPR)”, TTS Technika Transportu Szynowego, EMI-PRESS, 19 (12).
[8] Stenzel Przemysław, Jacek Szymanko. 1973. „Metody geofizyczne w badaniach hydrogeologicznych i geologiczno-inżynierskich”. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa.

Otrzymano: 17.12.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 02/2016, str 12-14 (spis treści >>)