logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Mirosław Wałęga Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. Gdańsk
mgr inż. Mariusz Sobczyk Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. Gdańsk
mgr inż. Zbigniew Szuchnicki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. Gdańsk
dr inż. Mikołaj Miśkiewicz Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.02.16

W artykule zaprezentowano oddany do użytkowania w czerwcu 2011 r. wiadukt drogowy Łuk Białostocki. Konstrukcja ta ze względu na lokalizację dźwigara łukowego względem osi pomostu – po przekątnej, jest w Polsce obiektem prototypowym w swojej skali. Ustrój nośny stanowi stalowy bezprzegubowy dźwigar łukowy, usytuowany w rzucie po krótszej przekątnej konstrukcji, z podwieszonym za pomocą cięgien pomostem zespolonym. Rozpiętość obiektu wynosi 66m, zaś szerokość całkowita 16,48 m. Asymetryczny układ lin zmieniający stronę podwieszenia w kluczu poza dominującą siłą ściskającą jest poddany znacznemu zginaniu ukośnemu ze skręcaniem, co zmienia klasyczną strukturę wytężenia dźwigara pracującego w strukturalnie złożonym stanie naprężeń wraz z tendencją do wymuszania poziomej rotacji pomostu. Projektant konstrukcji BPBK S.A. wcelach konsultacyjnych posiłkował się nadzorem naukowym realizowanym przez zespół mostowy z Politechniki Gdańskiej.Niezależnie od obliczeń wykonanych przez projektantów nadzór naukowy analizował pracę całej konstrukcji i jej fragmentów. Dodatkowe symulacje obliczeniowe wspierały jednostkę projektową w podejmowaniu decyzji podczas rozwiązywania detali konstrukcyjnych, wytwarzania konstrukcji i wznoszenia obiektu.

Słowa kluczowe: wiadukt łukowy, Łuk Białostocki.

* * *

Białystok Arch

The paper presents a viaduct named Bialystok Arch, which was opened for traffic in June 2011. The structure is, in its scale, a prototype object in Poland, because of the diagonal location of the arch girder axis with respect to the deck. The load bearing structure – the fixed arch girder, is located along the shorter diagonal of the suspended composite deck, regarding the top plan view. The span of the object is 66 m long and the total width is 16.48 m.Asymmetrical cables that change their position in the middle of the span cause that the arch girder is subjected also to large diagonal bending and torsion, besides the dominant compressive force. Thismodifies the typical behaviour of an arch girder into the structural complex stress state together with a tendency to additional horizontal rotation of the platform. The BPBKSAhead designer discussed some design issueswith bridge scientist form Gdańsk University of Technology (GUT). The GUT bridge scientific team analyzed the entire structure and its details independently. Additional numerical simulations supported the designer to make decisions about some structural details solutions, fabrication and structure erection.

Keywords: arch viaduct, Bialystok Arch.

 

Literatura

[1] Projekt wykonawczy wiaduktu W1 nad ul. Maczka, w ciągu ul. Lodowej w Białymstoku. BPBK S. A., 2008.
[2] Sprawozdanie z próbnego obciążenia wiaduktu drogowego W1 (Łuk Białostocki) nad ul.Maczka w ciągu ul. Lodowej w Białymstoku. Politechnika Gdańska, 2011.
[3] Wałęga Mirosław, Mariusz Sobczyk, Zbigniew Szuchnicki, Mikołaj Miśkiewicz, Jacek Chróścielewski:Wiadukt łukowy w Białymstoku. Wrocławskie Dni Mostowe, Mosty łukowe – dzieła kultury. Projektowanie, budowa, utrzymanie. Wrocław, 26-27 listopada 2015.

Otrzymano: 29.12.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 02/2016, str 50-52 (spis treści >>)