logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

W wyniku dużego wzrostu kosztów produkcji (kruszyw, cementu, domieszek do betonu, siły roboczej, logistyki i transportu), w 2022 r. rynek betonu towarowego w Polsce osiągnął wartość 7,5 mld zł.

Pomimo przejściowego osłabienia koniunktury w budownictwie, długoterminowe prognozy dla tego rynku są dość stabilne. Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis pt. „Rynek betonu towarowego w Polsce 2024 – 2029”, w 2022 r. całkowite przychody 200 największych producentów wyniosły ponad 15 mld zł, z czego 42% (blisko 6,4 mld zł) przypadło na sprzedaż w segmencie betonu towarowego. Po doszacowaniu do pełnej zbiorowości producentów, wartość rynku betonu towarowego wyniosła ok. 7,5 mld zł. Rynek odnotował wprawdzie znaczny spadek wolumenu produkcji, ale w ujęciu wartościowym został on niemal całkowicie zniwelowany przez wzrost średniej ceny betonu. Z wstępnych danych wynika, że w 2023 r. wartość rynku skurczyła się nominalnie zaledwie o 1% do poziomu 7,4 mld zł.

Rynek betonu towarowego w Polsce
Źródło: Spectis, raport „Rynek betonu towarowego w Polsce 2024 – 2029”

Pod względem ilości, rynek betonu towarowego w Polsce od kilku lat pozostaje w stagnacji, notując naprzemiennie niewielki wzrost i spadek w zależności od koniunktury. Warto dodać, że dzięki ożywieniu w latach 2021 – 2022 producenci wyprodukowali podobną ilość betonu jak w trakcie przygotowań do Euro 2012. Analitycy Spectis szacują, że dobra koniunktura powróci na rynek betonu towarowegodopierowlatach2025– 2026,m.in.dzięki realizacji wielu dużych inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych.

Głównymi czynnikami wspierającymi rozwój rynku betonu towarowego będąm.in. solidne długoterminowe fundamenty makroekonomiczne polskiej gospodarki; środki unijne; kontynuacja realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych oraz samorządowych inwestycji drogowych; strukturalny niedobór zasobów mieszkaniowych w Polsce na tle średniej unijnej; powszechność zastosowania betonu praktycznie w każdym segmencie rynku budowlanego; rozbudowane zaplecze produkcyjne oraz wysoki poziom dostępności betonu na większości rynków lokalnych. Czynnikami oddziałującymi negatywnie na rynek betonu towarowego będą natomiast: niekorzystne prognozy demograficzne; konieczność ograniczenia emisyjności polskiej gospodarki zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu oraz Fit for 55; wysokie ceny surowców i półproduktów (cementu, kruszyw, domieszek do betonu); słaba kondycja budownictwa jednorodzinnego.

Rynek betonu towarowego w Polsce nadal jest rozdrobniony, ale z wyraźnie postępującą konsolidacją. W ostatnich latach najaktywniejszym graczem w tym obszarze była Grupa Holcim (wcześniej Lafarge).