logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Odbywający się pod koniec maja br. V Kongres Stolarki Polskiej tradycyjnie zgromadził liczne grono przedstawicieli producentów stolarki budowlanej, ekspertów z branży, reprezentantów wyższych uczelni oraz dziennikarzy. Dwa dni kongresowych obrad poświęcone były przede wszytkim działalności eksportowej i zagadnieniom prawidłowego montażu stolarki budowlanej.

Program merytoryczny V Kongresu Stolarki Polskiej, odbywającej się w dniach 22-23 maja w Ożarowie Mazowieckim k. Warszawy, został podzielony na trzy bloki tematyczne - ekspansja zagraniczna polskich producentów oraz ich doświadczenia na rynkach światowych, rola marki w budowaniu pozycji firmy za granicą oraz zagadnienia związane z montażem stolarki. W panelach dyskusyjnych uczestniczyli specjaliści z danej dziedziny, głos zabieraliu również obecni na sali uczestnicy wydarzenia.

Ekspansja zagraniczna i budowanie silnej marki - obowiązkowe kieruneki rozwoju polskiego producenta stolarki
Pierwszy blok kongresowy poświęcony został zagadnieniom związanym zaangażowaniem przedsiębiorstw z sektora stolarki budowlanej w działalność międzynarodową i motywacjom, które przyświecały firmom przy wyborze tego kierunku rozwoju. Moderatorem panelu była prof. dr hab. Elżbieta Duliniec z Instytutu Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W dyskusji, którą poprzedziła prezentacja ASM Centrum Badań i Analiz Rynku, wzięli udział: prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska, Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Barbara Alhers, Prezes Roto Frank Polska, Artur Romanik, Wiceprezes MS więcej niż OKNA, Arkadiusz Froń, Dyrektor ds. Eksportu Aluprof i Jerzy Dróżdż, Dyrektor Biura Współpracy z Zagranicą Krajowej Izby Gospodarczej. Paneliści dzielili się swoimi doświadczeniami dotyczącymi prowadzenia działalności eksportowej i specyfiki danych regionów, wskazywali na różnice pomiędzy odbiorcami wschodnimi i zachodnimi oraz wynikającą z nich potrzebę dopasowania oferty do oczekiwań konkretnych klientów. Istotnym wnioskiem płynącym z dyskusji było stwierdzenie, że korzystna cena, jako istotny element konkurencji powinna być powiązana z dobrą jakością oferowanego produktu.

Kolejnym tematem I bloku kongresowego był panel poświęcony wykorzystaniu potencjału konkurencyjnego i budowaniu przezd producentów stolarki silnej marki na rynkach zagranicznych. W rolach panelistów wystąpili: Katarzyna Świderska, Dyrektor Marketingu firmy WIŚNIOWSKI, Oskar Ciałowicz, CEO Innowacyjnej Grupy Reklamowej Aveex i Adam Mikołajczyk, Prezes Zarządu Fundacji Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc. Moderatorem dyskusji była prof. dr hab. Marzanna Witek-Hajduk, Prodziekan Kolegium Gospodarki Światowej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, która przedstawiła funkcje i atrybuty silnej marki jako źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Dyskutanci zwracali uwagę na elementy decydujące o powodzeniu brandu w sektorze stolarki budowlanej, jak np. ludzie, otoczenie biznesowe, obsługa posprzedażowa oraz kontakty z potencjalnym klientem i dopasowanie się do jego oczekiwań. Istotną kwstią była też rola tożsamości marki w budowaniu jej wartości i potrzeba ochrony przed naśladownictwem ze strony nieuczciwej konkurencji.

Doświadczenia polskich producentów okien i drzwi na rynkach zagranicznych
W trakcie pierwszego dnia Kongresu realizowany był również II blok tematyczny poświęcony działalności polskich producentów okien i drzwi (liderów eksportu) na rynkach zagranicznych i przygotowania do prowadzenia tego typu aktywności. W roli moderatora dyskusji wystąpił prof. dr hab. Zbigniew Dworzecki z Instytutu Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Panelistami byli: Kamila Łukowicz z firmy Drutex S.A., Jacek Michalak, Wiceprezes ds. Rozwoju Grupy Atlas, Janusz Komurkiewicz, Dyrektor Marketingu FAKRO, Prezes Związku POiD, Maria Andrzej Faliński, Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Jacek Sarnowski, Prezes Zarządu PORTA KMI i Marek Kłoczko, Wiceprezes i Dyrektor Generalny Krajowej Izby Gospodarczej, członek Rady Fundacji Promocja POLSKA.
Rozmowy podsumował Janusz Komurkiewicz, który stwierdził, że aby prowadzić skuteczną ekspansję na skalę międzynarodową, rodzime firmy powinny ze sobą ściśle współpracować i „polować w grupie". Wymaga to także odpowiedniego wsparcia instytucji rządowych. Dzięki temu silniejsza będzie cała polska gospodarka.

Prawidłowy montaż stolarki to podstawa
III blok Kongresu, realizowany w drugim dniu wydarzenia w całości został poświęcony zagadnieniom prawidłowego montażu stolarki, związanych z nią regulacji (a w zasadzie ich braku) i obowiązków przedsiębiorców. Moderatorem dyskusji był Andrzej Błaszczyk, redaktor vortalu oknotest.pl. W rolach panelistów wystąpili: Jan Bobrowicz, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej, Eugeniusz Kolator, ekspert z Departamentu Inspekcji i Kontroli Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, Norbert Frąckowiak, właściciel PPHU FIX Wrocław, Michał Michałowicz, Regionalny Przedstawiciel Handlowy AIB i Marcin Tomczyński, Zastępca Dyrektora ds. Technicznych i Rozwoju Vetrex. W toku dyskusji powstała konkluzja wskazująca potrzebę modyfikacji rozporządzenia, w którym znajduje się zapis wymogu całkowitej szczelności połączenia okna z ościeżą (w praktyce niemożliwy do spełnienia) i konsultacji w środowisku odnośnie instrukcji montażu stolarki przygotowanej przez Instytutu Techniki Budowlanej oraz kompetencji montażysty, jako osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za jakość prac montażowych.

Kongres zakończyło sformułowanie rezolucji, które wyznaczają dalsze kierunki funkcjonowania Związku POiD i wpływają na rozwój całej branży. Między inymi ustalono, że zorganizowane zostanie spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w celu przedyskutowania zapisów w warunkach technicznych dotyczących montażu stolarki budowlanej. Podobne spotkanie w gronie reprezentantów branży poświęcone będzie konsultacjom instrukcji montażu stolarki opracowanej przez ITB oraz Branżowemu Programowi Promocji polskiej stolarki budowlanej na rynkach zagranicznych na lata 2015-2020. Uzgodniono także potrzebę cyklicznych rozmów ze środowiskiem architektów na temat prawidłowego montażu stolarki w projektach budowlanych oraz konsultacje z Ministerstwem Edukacji Narodowej odnośnie możliwości stworzenia zawodu montażysty stolarki budowlanej i rozpoczęcia procesu kształcenia w szkołach budowlanych w tym zakresie.

Więcej na stronie: kongres-stolarki.pl

Zdjęcia: archiwum organizatorów V Kongresu Stolarki Polskiej

30.05.2014 r.