dr hab. inż. Zbigniew Mikołajczyk, prof. PŁ, Politechnika Łódzka, Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów
dr inż. Katarzyna Pieklak, Politechnika Łódzka, Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.12.11
Publikacja przedstawia ideę dociekań naukowych w nowym obszarze inteligentnych geotekstyliów wzbogaconych zdobyczami nowoczesnej elektroniki sensorycznej, których głównym przeznaczeniem jest poprawa bezpieczeństwa transportu – mobilności ludzkiej w obszarze ruchu drogowego, kolejowego i śródlądowego. Problematykę tę określono nowym pojęciem mieszczącym się w obszarach techniki i nauki, które nazwano geotekstroniką [13]. Łączy ona dwa obszary wiedzy z dziedziny geotekstyliów i tekstroniki (rysunek 1).
Literatura
[1] Akademia Auto Świat. Systemy elektroniczne ABS, ESP, ASR: poznaj alfabet bezpieczeństwa. http://akademia.autoswiat.pl/baza-wiedzy/systemy-elektroniczne-abs-esp-asr-poznaj-alfabet-bezpieczenstwa/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[2] Bednarkiewicz F. Ciężarowy Mercedes-Benz z autopilotem Highway Pilot – niesamowita premiera na europejskich drogach. http://www.flota.v10.pl/Ciezarowy,MercedesBenz,z,autopilotem,Highway,Pilot,premiera,na,europejskich,drogach,129957.html (dostęp 12.12.2016 r.).
[3] Bezprzewodowo połączone pociągi drogowe. Przyszłościowa technologia Volvo Trucks. http://www.truck.pl/pl/article/981/bezprzewodowo-połączone-pociągi-drogowe-przyszłościowa-technologia-volvo-trucks,820 (dostęp 12.12.2016 r.).
[4] Borowik Lech, Adam Jakubas. 2015. „Pomiary wybranych parametrów elektrycznych materiałów włókienniczych do zastosowań w odzieży inteligentnej”. Przegląd Elektrotechniczny R. 91 (1): 115 – 117.
[5] Forum Trójmiasto. Potrącenie rowerzysty, paraliż Dolnego Sopotu (godz. 15:30). http://forum.trojmiasto.pl/Raport-drogowy-17-lipca-2014-ost-aktualizacja-17-30-t553088,1,90.html(dostęp 12.12.2016 r.).
[6] Jafernik Henryk, Kamil Krasuski, Jan Michta. 2016. „Assessment of Suitability of Radionavigation Devices Used in Air/Ocena przydatności urządzeń radionawigacyjnych stosowanych w żegludze powietrznej. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport (Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Transport), Vol. 90.
[7] Jiang Ruyi, Mutsuhiro Terauchi, Reinhard Klette, Shigang Wang, Tobi Vaudrey. 2009. „Low-level Image Processing for Lane Detection and Tracking”. Multimedia Imaging Report 42: 10.
[8] Kowalewski Łukasz. 2012. Technologia GPS.
[9] Księżak Mikołaj. 2001/2002. GPS – budowa i zastosowanie systemu nawigacji satelitarnej. Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza. Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa. Katedra Awioniki i Sterowania.
[10] Longjard C., Prayoth Kumsawat, Kitti Attakitmongcol, Arthit Srikaew. 2007. „Automatic Lane Detection and Navigation using Pattern Matching Mode”. 7th WSEAS International Conference on Signal, Speech and Image Processing. Beijing, China: 44 – 49.
[11] Makowiec-Dąbrowska Teresa,Alicja Bortkiewicz, Jadwiga Siedlecka, Elżbieta Gadzicka. 2011. „Wpływ zmęczenia na zdolność prowadzenia pojazdów/Effect of fatigue on the fitness to drive. Medycyna Pracy nr 62 (3): 281–290.
[12] Maro Leon. 2008. Konstrukcje ziemne zbrojone geosyntetykami w budownictwie drogowym. Poradnik projektanta. Łódź. Wydawnictwo LEMAR.
[13] Mikołajczyk Zbigniew, Katarzyna Pieklak. 2015. „Geotekstronika – nowe pojęcie inspirujące bezpilotażowy ruch samochodowy oraz bezpieczeństwo drogowe”. XIX Konferencja Naukowo-Techniczna BGL 2015 Budownictwo – Geosyntetyki – Logistyka, Warsztaty Szkoleniowe „Szkoła metod projektowania obiektów inżynierskich z zastosowaniem geosyntetyków”. Ustroń.
[14] Osoś Wojciech, Magdalena Derewicz. 2015. Nowy OpelAstra: systemy wspomagające kierowcę oraz rozwiązania podnoszące komfort i bezpieczeństwo. http://www.media.gm.com/media/po/pl/opel/news.detail.html/content/Pages/news/po/pl/2015/opel/09-
07-Astra-systemy-bezpieczenstwa.html (dostęp 12.12.2016 r.).
[15] Placha-Hetman Karol. Zarys historii nawigacji. Automatyczne systemy lądowania. http://www.polot.net/zarys_historii_nawigacji_automatyczne_systemy_ladowania (dostęp 14.12.2016 r.).
[16] Pociągi drogowe (małe konwoje) wkrótce w Europie? http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1485526.html (dostęp 12.12.2016 r.).
[17] Polskie Radio. „Włochy: telefon najczęstszą przyczyną wypadków drogowych”. www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1422463,Wlochy-telefon-najczęstsza-przyczyna-wypadków-drogowych (dostęp 12.12.2016 r.).
[18] Siergiejczyk Mirosław, Karolina Krzykowska, Rafał Kruszyna. 2014. „Analiza porównawcza systemów precyzyjnego lądowania”. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, z. 102 Transport: 14.
[19] Skrzetuska Ewa. 2014. „Trendy rozwojowe w tekstronice – Rozwiązania tekstroniczne dla ochrony zdrowia”. Przegląd Elektrotechniczny R. 90 (4): 34 – 40.
[20] Symon Elżbieta. 2015. Wypadki drogowe w Polsce w 2014 roku. Warszawa. Komenda Główna Policji, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego – Wydział Ruchu Drogowego.
[21] Szruba Maria. 2014. „Geosyntetyki Cz. 1. Charakterystyka i funkcje według PN-EN ISO 10318:2007”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne (7 – 8): 48 – 51.
[22] Tesla S i X same zmienią pas ruchu. http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Tesla-S-i-X-same-zmienia-pas-ruchu,wid,17912503,wiadomosc.html?ticaid=115ee0
(dostęp 12.12.2016 r.).
[23] ViaCon Polska Sp. z o.o. – Geosiatki do nawierzchni asfaltowych z włókien szklanych. http://viacon.pl/pl/geosiatki-do-nawierzchni-asfaltowych-z-wlokien-szklanych (dostęp 12.12.2016 r.).
[24] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Autopilot w Volvo już za 2 lata – znamy kolejne szczegóły. http://media.volvo.pl/2015/03/autopilot-w-volvo-juz-za-2-lata-znamy-kolejne-szczegoly/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[25] Volvo Car Poland Sp. z o.o. City Safety: Volvo Car Corporation przedstawia wyjątkowy system pozwalający na uniknięcie kolizji podczas jazdy z niewielką prędkością. http://media.volvo.pl/2006/12/city-safety-volvo-car-corporation-przedstawia-wyjatkowy-system-pozwalajacy-na-unikniecie-kolizji-podczas-jazdy-z-niewielka-predkoscia/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[26] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Rozszerzony pakiet bezpieczeństwa City Safety standardem w nowym Volvo XC90. http://media.volvo.pl/2014/12/rozszerzony-pakiet-bezpieczenstwa-city-safety-standardem-w-nowym-volvo-xc90/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[27] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Samochody Volvo będą się ostrzegać o oblodzonej nawierzchni. http://media.volvo.pl/2015/02/samochody-volvo-beda-sie-ostrzegac-o-oblodzonej-nawierzchni/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[28] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Volvo myśli o rowerzystach. http://media.volvo.pl/2015/03/volvo-mysli-o-rowerzystach/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[29] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Volvo testuje w Australii system zapobiegający kolizjom z kangurami. http://media.volvo.pl/2015/10/volvo-testuje-w-australiisystem-zapobiegajacy-kolizjom-z-kangurami/(dostęp 12.12.2016 r.).
[30] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Wizja komunikujących się samochodów Volvo na targach Mobile World Congress. http://media.volvo.pl/2015/03/wizja-komunikujacych-sie-samochodow-volvo-na-targach-mobile-world-congress/
(dostęp 12.12.2016 r.).
[31] Ząbczyk Krzysztof. 2006. „Meteorologia drogowa a bezpieczeństwo ruchu”. 6 Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2006. SIGNALCO Ltd Polska Gdańsk.
Otrzymano: 02.10.2017 r.
Materiały Budowlane 12/2017, str. 33-36 (spis treści >>)