logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

NOWOCZESNA PREFABRYKACJA BETONOWA

 

Belki Hybridbeam® – sprawdzone rozwiązanie o wszechstronnym zastosowaniu w budownictwie

Przy wznoszeniu wielorodzinnych budynków mieszkalnych lub biurowych istotne są m.in.: czas budowy (jak najszybsze oddanie budynku do użytkowania) oraz optymalna wysokość kondygnacji (efektywnie wykorzystana kubatura obiektu).Wymagania te pozwala spełnić belka hybrydowa. W połączeniu z innymi prefabrykowanymi czy częściowo prefabrykowanymi elementami konstrukcyjnymi (ścianami, słupami i stropami) znacznie skraca proces wznoszenia budynku, a jednocześnie, w przeciwieństwie do tradycyjnych dźwigarów żelbetowych czy strunobetonowych, w wielu przypadkach może zostać w całości lub w znacznej części ukryta w stropie.

Czytaj więcej...

Świadome i bezpieczne budownictwo – mosty i wiadukty o dużej rozpiętości

Współczesne budownictwo mostowe stoi przed licznymi wyzwaniami, wynikającymi z dynamicznego rozwoju infrastruktury drogowej oraz rosnących wymagań dotyczących jakości, wytrzymałości i efektywności realizacji. W tym kontekście rozwój technologii prefabrykacji odgrywa kluczową rolę, umożliwiając tworzenie elementów konstrukcyjnych o dużej rozpiętości i zaawansowanej geometrii. Szczególnym osiągnięciem w tej dziedzinie są belki mostowe typu MG-T 40, produkowane przez firmę Zbych-Pol & Mobet (ZPM), które stanowią przykład nowoczesnych rozwiązań technologicznych w budownictwie mostowym.

Czytaj więcej...

Produkcja strunobetonowych podkładów kolejowych z cementami niskoemisyjnymi

Polska, podobnie jak wiele innych państw europejskich, jest nadal mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym. Przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym wyzwaniem i wymaga wielu inwestycji w infrastrukturę. Chcąc sprostać wymaganiom dotyczącym ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie, musimy bardziej skupiać się na transporcie kolejowym, który jest najbardziej wydajny i ekologiczny. Z danych przytaczanych przez Urząd Trasnportu Kolejowego (UTK), transport w Europie generuje 25% całkowitej emisji CO2. Największa jej część, bo aż 72%, pochodzi z transportu samochodowego. 

Czytaj więcej...

Wykorzystanie zalet technologii prefabrykacji betonowej w budowie elektrowni jądrowej

Technologia wytwarzania energii pochodzącej z rozszczepienia jądra atomu (najczęściej uranu-235) w reaktorze jądrowym, przeżywająca w XXI wieku swój renesans, musi sprostać wielu wyzwaniom, aby zapewniając czystą energię, nie generować jednocześnie w społeczeństwie strachu wynikającego z życia w jej otoczeniu. Ciągły rozwój tej technologii znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa użytkowania i ma na celu niedopuszczenie do sytuacji, jakie miały miejsce w ostatnich dziesięcioleciach w Czarnobylu i Fukushimie. 

Czytaj więcej...

Nowa generacja łączników do realizacji sztywnych węzłów w konstrukcjach prefabrykowanych

Prefabrykaty z betonu są powszechnie wykorzystywane w budownictwie przemysłowym oraz do wznoszenia wielkopowierzchniowych obiektów użyteczności publicznej i magazynowych [1]. Zainteresowanie tą technologią niewątpliwie będzie rosło ze względu na wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju, postęp w dziedzinie inżynierii materiałów budowlanych oraz brak wykwalifikowanych pracowników na budowach. Efektywne wykorzystanie betonów o wysokiej i ultrawysokiej wytrzymałości jest możliwe przy zachowaniu odpowiedniego reżimu technologicznego, który gwarantuje produkcja elementów w zakładzie prefabrykacji, a połączenia elementów z takich betonów wymagają przemyślanych i bezpiecznych rozwiązań [2].

Czytaj więcej...

Prefabrykowane elementy elewacyjne na przykładzie budowy obiektu hotelowego

Zastosowanie okładzin elewacyjnych zyskuje coraz większą popularność. Głównymi zaletami ich wykorzystywania jest szybkość montażu oraz tworzenie nietypowych, skomplikowanych kształtów poszczególnych elementów elewacji [1].W ubiegłym roku firma BETARD podjęła się realizacji zamówienia na ponad 1000 prefabrykowanych elementów elewacyjnych na budowę hotelu (fotografia 1). W artykule przedstawiono procedurę realizacji zlecenia oraz zagadnienia dotyczące produkcji prefabrykatów wykonanych z białego betonu specjalistycznego oraz betonu GRC z mechanicznym fakturowaniem powierzchni przez piaskowanie. 

Czytaj więcej...