Rozmowa z Markiem Surowcem, Członkiem Zarządu i Dyrektorem ds. Strategii Cement Ożarów
W Polsce realizowana jest druga fala budowy dróg ekspresowych i autostrad. Jaki jest udział w tym programie dróg o nawierzchniach betonowych?
Marek Surowiec. Drogi krajowe stanowią zaledwie 5% sieci drogowej w Polsce, ale przenoszą ogromne natężenie ruchu. Po poprzedniej perspektywie unijnej, przypadającej na lata
2007 – 2013, mamy obecnie ok. 700 km betonowych dróg ekspresowych i autostrad, natomiast na obecną, w latach 2014 – 2020 (z realizacją do 2023), zaplanowano budowę prawie 800 km dróg betonowych. Co niezwykle istotne, nawierzchnie betonowe będą na wszystkich kluczowych autostradach i drogach ekspresowych: A1, A2, A4, S7, S8, S17 oraz na południowej obwodnicy Warszawy. Tak więc w ciągu najbliższych kilku lat długość dróg betonowych się podwoi i będzie ich w Polsce ok. 1500 km. Po 2023 r. udział dróg betonowych w sieci dróg ekspresowych i autostrad w Polsce wyniesie przeszło 25%. Pod tym względem cały czas gonimy Europę. WAustrii i Wielkiej Brytanii drogi betonowe mają 50% udział w całej sieci dróg, w Belgii nawierzchnię betonową ma 40% autostrad i dróg ekspresowych oraz 60% dróg lokalnych, a w Niemczech 60% autostrad i 20% dróg lokalnych. W Polsce nawierzchnie betonowe dominują na lotniskach, placach składowych czy drogach przemysłowych. W tych realizacjach beton jest niezastąpiony i decyduje o powodzeniu
przedsięwzięcia.
Materiały Budowlane 05/2018, str. 86-87 (spis treści >>)