dr inż. Marta Wasilewska, dr inż. Paweł Gierasimiuk, dr inż. Marek Motylewicz, Politechnika Białostocka;Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2019.04.06
Oryginalny artykuł naukowy (Original)
W artykule zaprezentowano ocenę właściwości przeciwpoślizgowych i równości podłużnej dwóch odcinków dróg gminnych wykonanych w technologii CCR Beton Drogowy Kruszbet. Nawierzchnie charakteryzują się wysokimi wartościami PTV(Pendulum Tester Value) w zakresie od 55 do 65. Natomiast średnia wartość IRI wynosi 2,52 mm/m. Świadczy to, że odcinki wykonane w technologii CCR Kruszbet spełniają wymagania określone w dokumencie DSN (Diagnostyka Stanu Nawierzchni) dotyczące dróg krajowych klasy technicznej G.
Słowa kluczowe: nawierzchnie betonowe; właściwości przeciwpoślizgowe; równość podłużna; wahadło angielskie; urządzenie RSP.
Evaluation of skid resistance and longitudinal evenness
of municipal roads made in CCR
The paper presents the evaluation of skid resistance and longitudinal evenness of two test sections of municipal roads made in CCR Kruszbet technology. Surfaces are characterized by high PTV (Pendulum Tester Value) in the range from 55 to 65. However, the IRI value is 2.52 mm/m. This indicates that the sectionmeets the requirements for the road pavement of technical class G, which are specified in the document DSN (Diagnosis of the Road Pavement Condition) for national roads.
Keywords: concrete pavement; skid resistance; longitudinal evenness; British Pendulum Tester; RSP device.
Przyjęto do druku: 05.03.2019 r.
Materiały Budowlane 4/2019, strona 47-48 (spis treści >>)