mgr Krystyna Szymaniak, Rettenmaier Polska Sp. z o.o.;
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Większość konstrukcji nawierzchni dróg w Polsce projektowana jest na okres żywotności 20 lat. Jedynie w przypadku autostrad i dróg ekspresowych wynosi on 30 lat. Nie oznacza to jednak, że droga pozostanie w tym czasie w stanie zadowalającym dla użytkowników w sposób „bezobsługowy”. Jak każde urządzenie i obiekt techniczny nawierzchnia wymaga serwisowania jej infrastruktury, czyszczenia i bieżących napraw (fotografia). Zaniedbania w tych dziedzinach skutkują skróceniem żywotności nawierzchni.
Literatura
[1] Judycki J. 2014. Analizy i projektowanie konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
[2] „Katalog typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych”, opracowany pod kierownictwem Judycki J., na zlecenie GDDKiA, Załącznik do zarządzenia nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
z 16.06.2014 r.
Materiały Budowlane 4/2019, strona 49-51 (spis treści >>)