logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

prof. nzw. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
mgr inż. Szymon Grzesiak, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Powstały w 2018 r. na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów [9], to próba wytypowania i sklasyfikowania najczęściej spotykanych rozwiązań konstrukcyjnych obiektów inżynierskich, przeprowadzona na podstawie obserwacji obiektów na terenie kraju z uwzględnieniem analiz typu LCCA (ang. Life Cycle Cost Analysis). Katalog opisuje typowe schematy konstrukcyjne (w zależności od liczby przęseł oraz ich rozpiętości), a także podaje możliwości ich adaptacji oraz algorytmiczne sposoby wyboru rozwiązania. Część główna opracowania składa się z ośmiu zeszytów katalogowych:
1) przepusty prefabrykowane i małe mosty z betonu monolitycznego;
2) obiekty ramownicowe z prefabrykatów żelbetowych;
3) obiekty ramownicowe z betonu monolitycznego;
4) obiekty belkowe z prefabrykatów strunobetonowych;
5) obiekty ramownicowe i belkowe ze stalowych belek walcowanych;
6) obiekty belkowe z betonu sprężonego;
7) przyczółki mostowe;
8) filary mostowe.
Wybór rozwiązania konstrukcyjnego powinien zostać dokonany zgodnie z zaproponowaną w [9] procedurą wyboru obiektu mostowego.

Przedstawiona w katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych procedura wyboru typu konstrukcji jest możliwa do komputerowej implementacji, czego przykładem jest przedstawiony prototyp aplikacji do automatycznego generowania modeli BIM. Parametryczny sposób opisu przedstawionych w katalogu rozwiązań pozwala na utworzenie narzędzia wspomagającego projektanta przy wykonywaniu często żmudnych prac związanych z trójwymiarowym modelowaniem.

Literatura
[1] Bew Mark, Mervyn Richards. 2008. BIM Maturity Ramp Copyright. Building Smart.
[2] Dang Son, Hwirang Kang, Sokanya Lon, Shim Changsu. 2018. 3D Digital Twin Models for Bridge Maintenance. 10th International Conference on Short and Medium Span Bridges, Quebec, 2018, p. 73.1 – 73.9.
[3] Hütter Andrea. 2013. „Verkehr auf einen Blick”. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt. [
4] Jahn Christian. 2019. „Bauen nach demLego-Prinzip: Erste Autobahnbrücke in Vollfertigteil bauweise in NRW”. Beton Bauteile, edition 2019: 174 – 177.
[5] Jasiński Marcin, Tomasz Płaszczyk, Marek Salamak. 2016. „Modelowanie geometrii wybranych elementów konstrukcji podpór obiektów mostowych w technologii BIM”. Mosty, pp. 22 – 27.
[6] Jasiński Marcin, Tomasz Płaszczyk, Bartosz Wójcik, Mateusz Żarski, Kamil Korus, Marek Salamak. 2018. „Wybrane aspekty tworzenia modeli BIM”. Mosty (6): 38 – 44.
[7] Kasznia Dariusz, Jacek Magiera, Paweł Wierzowiecki. 2017. BIM w praktyce. Warszawa. PWN.
[8] Kmita Jan, Jan Bień, Czesław Machelski. 1989. Komputerowe wspomaganie projektowania mostów. Warszawa. WKŁ.
[9] Promost Consulting. 2018. Katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów.
[10] Salamak Marek, Marcin Januszka. 2015. BIM Models and augmented reality for concrete bridge inspections. 11th CCC Congress HAINBURG 2015, Juni, pp. 25-28.
[11] IMB RWTH: www.imb.rwth-aachen.de.

 

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 9/2019, strona 26-29 (spis treści >>)