logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Urszula Tomczak, Politechnika Warszawska;Wydział Inżynierii Lądowej;

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Z analizy kanadyjskich naukowców z Smart Prosperity Institute wynika, że rozległe miasta są droższe w zagospodarowaniu o 144% niż miasta bardzo zagęszczone. Jak poradzić sobie z napływem ludności do stale powiększających się metropolii, aby nie poszerzać ich granic? Z pomocą przychodzi geotechnika i rozwiązania, które pomogą „schować” infrastrukturę pod ziemię.

Wraz ze wzrostem liczby ludności w miastach zwiększa się potrzeba sprawnego podłączenia mediów. Optymalnym rozwiązaniem jest często mikrotuneling stosowany m.in. do wykonania instalacji do poboru i transportu wody, transportu odpadów i ścieków (fotografia 1) lub wód burzowych. Jest to technologia bezwykopowa, która wychodzi naprzeciw utrudnieniom, jakie towarzyszą budowie uzbrojenia wykonanego sposobem tradycyjnym (rozkopane ulice, objazdy, obniżenie poziomu wód gruntowych czy wycinka drzew). Ponadto ogranicza do minimum ingerowanie w zagospodarowanie terenu oraz oddziaływanie na środowisko.

Czytaj więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 12/2019, strona 25-26 (spis treści >>)