dr Andrzej Duszyński, dr Wiktor Jasiński, mgr inż. Remigiusz Gut, mgr inż. Łukasz Jórdeczka, Instytut Badawczy Dróg iMostów – FiliaWrocław, Ośrodek BadańMostów, Betonów i Kruszyw
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Bezpieczeństwo użytkowania dróg zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest prawidłowe zaprojektowanie, wykonanie i eksploatacja obiektów oraz konstrukcji inżynierskich znajdujących się w ich obrębie. Do obiektów infrastruktury podziemnej instalowanych w obrębie konstrukcji drogi należą m.in. systemy odwadniania dróg wykonane z elementów betonowych i żelbetowych, kanały odwadniające, rury i studzienki. Obiekty i konstrukcje inżynierskie instalowane w inżynierii komunikacyjnej są poddane, jak wszystkie inne obiekty inżynierskie, działaniom obciążeń stałych oraz zmiennych. Obciążenia stałe stanowią otaczający rurę ciężar gruntu łącznie z warstwami konstrukcyjnymi nawierzchni drogowej lub kolejowej oraz ciężar własny rury. Natomiast obciążenia zmienne wywołane są ruchem pojazdów lub pieszych i powinny być przyjmowane zgodnie z obowiązującymi normami [1 ÷ 3]. Weryfikacja tych obciążeń następuje podczas badań laboratoryjnych gotowych wyrobów wykonywanych w skali naturalnej.
Materiały Budowlane 3/2020, strona 43-44 (spis treści >>)