logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr Andrzej Duszyński, dr Wiktor Jasiński, mgr inż. Remigiusz Gut, mgr inż. Łukasz Jórdeczka, Instytut Badawczy Dróg iMostów – FiliaWrocław, Ośrodek BadańMostów, Betonów i Kruszyw

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Bezpieczeństwo użytkowania dróg zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest prawidłowe zaprojektowanie, wykonanie i eksploatacja obiektów oraz konstrukcji  inżynierskich znajdujących się w ich obrębie. Do obiektów infrastruktury podziemnej instalowanych w obrębie konstrukcji drogi należą m.in. systemy odwadniania dróg wykonane z elementów betonowych i żelbetowych, kanały odwadniające, rury i studzienki. Obiekty i konstrukcje inżynierskie instalowane w inżynierii komunikacyjnej są poddane, jak wszystkie inne obiekty inżynierskie, działaniom obciążeń stałych oraz zmiennych. Obciążenia stałe stanowią otaczający rurę ciężar gruntu łącznie z warstwami konstrukcyjnymi nawierzchni drogowej lub kolejowej oraz ciężar własny rury. Natomiast obciążenia zmienne wywołane są ruchem pojazdów lub pieszych i powinny być przyjmowane zgodnie z obowiązującymi normami [1 ÷ 3]. Weryfikacja tych obciążeń następuje podczas badań laboratoryjnych gotowych wyrobów wykonywanych w skali naturalnej.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 3/2020, strona 43-44 (spis treści >>)