Methods of anti-corrosion protection of prestressing tendons in bridges
dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-6617-6290
mgr inż. Katarzyna Mossor, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii
Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-1749-2529
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2020.04.03
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. W artykule omówiono metody zabezpieczania kabli sprężających przed korozją przed ich wbudowaniem w konstrukcję oraz po wbudowaniu. Scharakteryzowanom.in. iniekcję zaczynem cementowym, woskami i smarami. Prawidłowe zabezpieczenie kabli sprężających przed korozją zwiększa trwałość mostów. Warto zauważyć, że światową tendencją jest odchodzenie od iniekcji kanałów kablowych w mostach zaczynem cementowym na rzecz iniekcji smarami i woskami. Prowadzone są również badania nad poprawą odporności korozyjnej kabli sprężających, m.in. przez zastosowanie w produkcji stali nierdzewnej, czy bezpośrednie zabezpieczanie antykorozyjne drutów wykorzystywanych do produkcji splotów.
Słowa kluczowe: beton sprężony; cięgno sprężające; korozja.
Abstract. In the paper the authors discuss methods of anticorrosion protection before tendon installation and details concerning grouting – protection applied after installation. The authors describe details concerning cement grout, grouting with waxes, as well the grouting procedure itself. Durability of prestressed concrete structures is highly dependent on proper tendon anti-corrosion protection. It can be noticed that nowadays grouting with waxes is more common than cement grout. Research is also being done concerning production strands made of stainless steel or a direct anti-corrosion protection of steel that is used for strand production.
Keywords: prestressed concrete; prestressing tendon; corrosion
Literatura
[1] ACI 222.2R-01. 2001. Corrosion of Prestressing Steels,ACI Committee 222.American Concrete Institute.
[2] Durability of post-tensioning tendons, Bulletin 33 fib, December 2005.
[3] Federal Highway Administration. 1998. Cathodic Protection Field Trials on Prestressed Concrete Components, Final Report., Publication No. FHWA-RD-97-153.
[4] Godart B., J.-M. Lacombe, Ch. Aubagnac. 2015. Failures of external Tendons in Prestressed Concrete Bridges: Causes, Investigations, Remediation and Prevention. IABSE Conference – Structural Engineering: Providing Solutions to Global Challenges. September 23-25 2015, Geneva, Switzerland: 807 – 814.
[5] Isecke B., J. Mietz, K. Schütt. 2003. „Temporärer Korrosionsschutz von Spannstählen in unverpressten Hüllrohren”.Materials and Corrosion 54: 413 – 418.
[6] Kalina R. D., S. Mac Lean, J. F. Breen. 2011. Comparative Study ofMechanical and Corrosion Resistance Properties of Bridge Post-Tensioned Strands. Centre for Transportation Research at The University of Texas at Austin.
[7] Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor. 2018. „Korozja stali sprężającej w konstrukcjach kablobetonowych. Przyczyny, skutki, zapobieganie”. Archiwum Instytutu inżynierii Lądowej nr 26/2018: 93 – 108. DOI: 10.21008/j.1897-4007.2018.26.08.
[8] Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor. 2019. „Awaria przęseł dużegomostu sprężonegowwyniku korozji kabli sprężających”.Mosty 3-4: 32 – 35.
[9] O’Reilly M., D. Darwin, J. Browning. 2012. Corrosion performance of prestressing strands in contact with dissimilar grouts. The University of KansasCenter for research, inc. Lawrence,Kansas.
Przyjęto do druku: 04.03.2020 r.
Materiały Budowlane 4/2020, strona 42-44 (spis treści >>)