mgr inż. Piotr Tomala, ViaCon Polska Sp. z o.o.
mgr inż. Michał Mońka, ViaCon Polska Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Przedmiotem analizy są dwa przejścia górne dla zwierząt dziko żyjących wzniesione w dwóch różnych technologiach. Pierwsza z nich to konstrukcja z blach falistych (obiekt w km 30+825 drogi ekspresowej S3 odcinek Szczecin – Kołobrzeg – rysunek 1), a druga – prefabrykowana rama żelbetowa (obiekt w km 554+900 drogi ekspresowej S8 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Białystok – rysunek 2). Konstrukcje z blach falistych mają w Polsce już przeszło dwudziestoletnią tradycję, chociaż pierwsze zastosowanie przypada na lata 70. ubiegłego stulecia (poligon wojskowy w Bornym Sulimowie). Ustrój nośny stanowi relatywnie cienka powłoka stalowa współpracująca z otaczającą ją zasypką gruntową, tzw. inżynierską, o określonych wymaganiach technicznych.
Materiały Budowlane 9/2020, strona 40-42 (spis treści >>)