prof. dr hab. inż. Michał A. Glinicki, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN
dr hab. inż. Daria Jóźwiak-Niedźwiedzka, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Reakcja alkalia-kruszywo zachodzi między roztworem w porach betonu i reaktywnymi minerałami w ziarnach kruszywa. W efekcie może to prowadzić do ekspansji oraz spękania betonu. Z wielu badań [4, 5] wynika, że do reaktywnych kruszyw krajowych można zaliczyć niektóre piaski oraz żwiry zawierające opal i chalcedon, piaskowiec, wapień krzemionkowy, szarogłaz i kwarcyt. Niektóre kruszywa ze skał litych wykazują również podatność na reakcję z wodorotlenkami alkalicznymi w betonie, np. kruszywa produkowane z rogowców, łupków ilasto-mikowych, gnejsów granitowych i granitowo-diorytowych.
Literatura
[1] Garbacik Albin, Michał A. Glinicki, Daria Jóźwiak-Niedźwiedzka, Grzegorz Adamski, Karolina Gibas. 2019. Wytyczne techniczne klasyfikacji kruszyw krajowych i zapobiegania reakcji alkalicznej w betonie stosowanym w nawierzchniach dróg i drogowych obiektach inżynierskich (z załącznikami), ICiMB i IPPT PAN, Kraków-Warszawa; https://www.gddkia. gov. pl/pl/1118/dokumenty-techniczne.
[2] Glinicki Michał A. 2019. „Problem reaktywności kruszywa – cz. 1 rozpoznanie”. Budownictwo-Technologie-Architektura (1): 58 – 60.
[3] Glinicki Michał A. 2019. „Problem reaktywności kruszywa – cz. 2 kategoryzacja i przeciwdziałanie”. Budownictwo-Technologie-Architektura: (3): 62 – 65.
[4] Naziemiec Zdzisław, Albin Garbacik, Grzegorz Adamski. 2018. „Długoterminowe badania reaktywności alkalicznej krajowych kruszyw”. KruszywaMineralne t. 2,Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej, Wrocław: 151 – 160.
[5] Owsiak Zdzisława. 2002. „Reakcje kruszyw krzemionkowych z alkaliami w betonie”. Ceramika – Polski Biuletyn Ceramiczny, Vol. 72. Kraków. Polskie Towarzystwo Ceramiczne.
[6] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, Dz.U. poz. 1642, 2019. Artykuł przedstawia rezultaty projektu „Reaktywność alkaliczna krajowych kruszyw” finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2016 – 2019. Został wygłoszony na konferencji TECH-BUD 2019.
Materiały Budowlane 03/2021, strona 51-54 (spis treści >>)