Strengthening of hinges in bridge spans by application of bonded anchors
dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-6617-6290
mgr inż. Katarzyna Mossor, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-1749-2529
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2021.04.05
Studium przypadku
Streszczenie. Przy wzmacnianiu mostów betonowych często konieczne jest mocowanie dodatkowych elementów stalowych. W artykule zaprezentowano wzmocnienie przegubów przęseł mostu drogowego z zastosowaniem elementów stalowych mocowanych za pomocą kotew wklejanych. Rozwiązanie to pozwoliło na skuteczne wzmocnienie przegubów, bez konieczności użycia ciężkiego sprzętu montażowego, przy wprowadzeniu niewielkich ograniczeń w ruchu na ważnej drodze krajowej. Na podstawie doświadczenia wskazano zalety kotew wklejanych oraz podano kilka praktycznych uwag dotyczących ich stosowania do wzmacniania obiektów inżynierskich.
Słowa kluczowe: most; przegub; wzmocnienie; kotwy wklejane.
Abstract. By strengthening of concrete bridges it is often necessary to place additional steel elements. In the paper the authors present hinges strengthening in a road bridge with steel elements installed on bonded anchors. The solution turned out to be efficient without the necessity to use heavy equipment or to close the bridge for traffic. The authors point outmain advantages of bonded anchors and give some practical advice concerning their application.
Keywords: bridge; hinge; strengthening; bonded anchor.
Literatura
[1]Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor, W. Siekierski. 2016. „Mosty z przęsłami przegubowymi – trwałość i warunki użytkowania na przykładzie wybranych obiektów”.Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej 24.
[2] Madaj Arkadiusz, Witold Wołowicki, Michalina Węgrzynowska. 2006. „Wzmocnienie sprężonego mostu ramowego budowanego metodą wspornikową”. Inżynieria i Budownictwo 7 – 8.
[3]Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor. 2017. „Analiza skuteczności sprężenia zewnętrznego wielodźwigarowego mostu drogowego o przęsłach z dźwigarówkablo betonowych”. MateriałyBudowlane536(4):47–50.
Przyjęto do druku: 15.03.2021 r.
Materiały Budowlane 04/2021, strona 66-68 (spis treści >>)