dr inż. Krzysztof Błażejowski, ORLEN Asfalt sp. z o.o.
mgr inż. Marta Wójcik-Wiśniewska, ORLEN Asfalt sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zrozumienie schematu pracy nawierzchni, nawet w uproszczonym zakresie, umożliwia analizę poprawności zaprojektowanej konstrukcji oraz pozwala na tworzenie nowych układów warstw z zastosowaniem różnych materiałów. Wprowadzenie w ostatnich latach do stosowania nowych materiałów, takich jak asfalty wysokomodyfikowane polimerami (typu HiMA– Highly Modified Asphalt) rozszerzyło możliwości projektowania innowacyjnych oraz trwałych nawierzchni asfaltowych.
Literatura
[1] Błażejowski Krzysztof, P. Ostrowski, Marta Wójcik-Wiśniewska,W. Baranowska. 2020. Mieszanki i nawierzchnie z ORBITON HiMA. Płock. ORLEN Asfalt sp. z o.o.
[2] Botes B. H. 2016. Characterisation of highmodulus asphalt (EME) mixes, focussing on flexural response and fatigue.
[3] Hajj E. Y., A. Ulloa, P. E. Seebaly, G. Bazi. 2011. „Impact of Rich-Bottom Design in Asphalt Pavements”. Int. J. Pavement Res. Technol. Vol. 4 No. 6 Nov.: 313 – 323.
[4] Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych. Praca zbiorowa pod red. J. Judyckiego. Politechnika Gdańska. Załącznik do zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 16.06.2014 r.
[5] Nagórska M., R. Nagórski, Krzysztof Błażejowski. „Selected aspects of design lifespan of flexible pavement with anti-fatigue course”. Archives of Civil Engineering, vol. LXI, issue 1.
[6] Newcomb D., R. Willis, D. H. Timm. 2010. Perpetual Pavements. A synthesis. Asphalt Pavement Alliance.
[7]Wymagania Techniczne GDDKiA„ Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2014 – część I. Mieszanki mineralno-bitumiczne”.
Materiały Budowlane 04/2021, strona 70-72 (spis treści >>)