mgr inż. Urszula Tomczak, Politechnika Warszawska; Wydział Inżynierii Lądowej
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wymagania prawne dotyczące zapewnienia określonej liczby miejsc parkingowych wymuszają zwiększanie powierzchni, a w efekcie pogłębianie części podziemnej budynków. Ponadto parkingi podziemne lokalizowane są nie tylko pod budynkami, ale także na całej powierzchni działki, w rejonie, gdzie w ogóle nie ma konstrukcji nadziemnej lub jest niewielka. W przypadku, gdy poziom wody gruntowej znajduje się znacznie powyżej spodu płyty fundamentowej, to obciążenie od wyporu wody może okazać się większe od ciężaru elementów żelbetowych. Wówczas należy zaprojektować elementy kotwiące płytę fundamentową umożliwiające przeniesienie wyporu wody niezrównoważonego ciężarem konstrukcji. Są to m.in.: mikropale; kotwy gruntowe; pale; kolumny zbrojone; barety. Dużym utrudnieniem w projektowaniu obiektów liniowych jest zmienna głębokość posadowienia. Z tego względu poziom skomplikowania projektu ścian oporowych jest znacznie większy niż w przypadku stałej głębokości wykopu.
Literatura
[1] Kłosiński B. 2011. „Mikropale – stan techniki i perspektywy”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.
[2] PN-EN 14199:2008. Wykonawstwo specjalnych robót geotechnicznych. Mikropale.
[3] PN-EN 1997-1. Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Część 1. Zasady ogólne.
[4] PN-EN 1997-2. Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Część 2. Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego.
Materiały Budowlane 12/2021, strona 54-56 (spis treści >>)