Open Access (Artykuł w pliku PDF)
The first Polish application of concrete pavement on road bridges
prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0002-2003-000X
prof. dr hab. inż. Antoni Szydło, Politechnika Wrocławska; Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
ORCID: 0000-0002-3363-9391
dr inż. Mateusz Rajchel, Politechnika Rzeszowska; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0003-4930-3443
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.04.12
Studium przypadku
Streszczenie. Coraz więcej dróg w Polsce ma nawierzchnię betonową, natomiast na mostach położonych w ciągu tych dróg nadal jest układana nawierzchnia bitumiczna ze względu na brak krajowych technologii. Powoduje to określone komplikacje technologiczne i eksploatacyjne. W artykule przedstawiono przegląd nawierzchni betonowych, stosowanych na mostach drogowych na świecie. Na tym tle opisano pierwsze krajowe zastosowanie nawierzchni betonowej wykonanej na kilku obiektach mostowych w ciągu drogi ekspresowej S-7.
Słowa kluczowe: nawierzchnia betonowa; obiekty mostowe; przegląd; technologia.
Abstract. More and more roads in Poland have a concrete pavement. However, due to the lack of national technologies, bituminous pavement is still being laid on the bridges located along these roads. This causes certain technological and operational complications. The article presents an overview of concrete pavements used on road bridges around the world. Against this background, the first domestic application of concrete pavement, made on several bridge structures along the S-7 expressway, was described.
Keywords: concrete pavement; bridge; overview; technology.
Literatura
[1] SzydłoA,Mackiewicz P. Nawierzchnie betonowe na drogach gminnych. Poradnik. Kraków: Polski Cement; 2005.
[2] Glinicki MA. Inżynieria betonowych nawierzchni drogowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2021.
[3] Piłat J, Radziszewski P, Kowalski K. Jaka nawierzchnia, taki most. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. 2007; 4: 49 – 52.
[4] National Academies of Sciences, Engineering, andMedicine. Concrete Bridge Deck Performance. Washington DC: The National Academies Press; 2004; https://doi.org/10.17226/17608.
[5] ACICommittee 222.ACI 222.3R-11:Guide toDesign and Construction Practices toMitigate Corrosion of Reinforcement in Concrete Structures. Farmington Hills, USA:American Concrete Institute, 2011.
[6] SzydłoA,Mackiewicz P,Wardęga R, Krawczyk B. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych.Warszawa: GDDKiA; 2014.
[7] Brühwiler E, Denarié E. Rehabilitation and Strengthening of Concrete Structures Using Ultra- -High Performance Fibre Reinforced Concrete. Struct Eng Int. 2013; 23 (4): 450 – 457. https://doi.org/10.2749/101686613X13627347100437.
[8] Munoz JF, De la Varga I. Ultra-High Performance Concrete for Bridge Deck Overlays. No. FHWA-HRT-17-097. Washington DC: Federal Highway Administration; 2018. https://www. fhwa.dot.gov/publications/research/infrastructure/ bridge/17097/17097.pdf.
Przyjęto do druku: 04.04.2022 r.
Materiały Budowlane 04/2022, strona 70-73 (spis treści >>)