mgr inż. Kryspin Adamczyk, GOLDBECK Comfort Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W Polsce historia zastosowania przęseł z belek prefabrykowanych sięga lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. W latach sześćdziesiątych nastąpił dalszy rozwój prefabrykacji, a jego szczyt przypada na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku. Wtedy też pojawiło się popularne hasło: obiekt mostowy w 100 dni, a za maksimum poziomu technologii budowlanej przyjmowało się prefabrykację 100%elementów. Część stosowanych w tamtych czasach systemów prefabrykacji nie dotrwała jednak do dnia dzisiejszego. Niektóre rozwiązania okazały się nieudane, a dodatkowo pośpiech i źle rozumiana oszczędność oraz jakość stosowanych materiałów doprowadziły, w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, do nieomalże całkowitego zaprzestania realizacji przęseł z elementów prefabrykowanych. W ostatnich latach, na skutek dużej potrzeby rozbudowy infrastruktury drogowej, nastąpił powrót do stosowania prefabrykatów belkowych w ustrojach nośnych obiektów.
Literatura
[1] Biliszczuk J, Onysyk J. Prefabrykacja w mostownictwie. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. 2016; 11– 12.
[2] Cieśla J, Biskup M, Skawiński M. Prefabrykowane belki mostowe z betonu sprężonego w Polsce – historia i stan obecny. Przegląd Budowlany. 2013; 4.
[3] Mapy stanu budowy dróg: https://www.gov. pl/web/gddkia/mapa-stanu-budowy-drog3, dostęp 15.03.2024 r.
[4] Oleszek R, Nowak W. Wybrane zagadnienia projektowania przęseł z belek prefabrykowanych na przykładzie wiaduktu ramowego. Inżyniera i Budownictwo. 2014; 11.
[5] Prefabrykowane belki strunobetonowe typu T – katalog. Mosty Łódź SA, Łódź 2021.
[6] Projekt budowlany (PDPS) obiektu mostowego w ciągu drogi D11, km142,040, Ředitelstvísilnic a dálnic ČR.
Materiały Budowlane 4/2024, strona 67-68 (spis treści >>)