Na przełomie lutego i marca br. firma FAKRO zaprosiła przedstawicieli redakcji branżowych i architektów na konferencję „Razem w zieloną przyszłość – nowa generacja produktów FAKRO”. Gości przywitał w siedzibie firmy Prezes Ryszard Florek oraz zespół góralski złożony m.in. z jej pracowników. Ten ciepły i miły gest to już tradycja, która towarzyszy spotkaniom w Nowym Sączu. Następnie wydarzenie wypełniły: część merytoryczna oraz zwiedzanie zakładu i ekspozycji wyrobów modelowych.
Małgorzata Walczak-Gomuła z ASM Research Solutions Strategy omówiła trendy rozwoju rynku budowlanego w 2024 r. Z danychmakroekonomicznychwynika, że pomimo spowolnienia gospodarczego w 2023 r., br. będzie dobry dla polskiej gospodarki. Szacuje się, że wskaźnik PKB wyniesie 2,7 – 3,2%. Głównym czynnikiem stymulującym wzrost będzie konsumpcja prywatna, a dzięki środkom z KPO także konsumpcja publiczna przyczyni się do rozwoju gospodarczego. Odblokowanie 137 mld EURO ożywi sektor, ale jednocześnie przyczyni się do wzrostu cenmateriałów budowlanych i robocizny, a być może spotęguje problem braku rąk do pracy, gdyż w latach 2025 – 2027 prawdopodobnie nastąpi kumulacja prac budowlanych. Więcej informacji w artykule „Jaki będzie 2024 r. dla polskiego budownictwa?” w „Materiałach Budowlanych” 4/2024 (str. 93 – 95).
Janusz Komurkiewicz – Członek Zarządu ds. Marketingu w FAKRO zaprezentował strategię marketingową GOGREEN. W swoim wystąpieniu podkreślił, że wszystkie działania firmy prowadzone są ze szczególną dbałością o środowisko naturalne, a oferowane produkty są ekologiczne, energooszczędne i bezpieczne w użytkowaniu. Ponadto wyróżniają się innowacyjnością, doskonałymi parametrami użytkowymi i estetyką. Dużą rolę w opracowywaniu wyrobów odgrywa coraz większa świadomość społeczna dotycząca stosowania zrównoważonych rozwiązań. Wszystkie produkty uwzględniają współczesne trendy, są odpowiedzią na coraz bardziej wyszukane potrzeby i oczekiwania klientów, a wręcz je wyprzedzają. Wybierając produkty FAKRO, stawiamy więc nie tylko na komfort mieszkania, funkcjonalność i piękny design, ale także zrównoważone budownictwo. Firma FAKRO opracowała raport ESG, który przedstawia zrównoważone działania i praktyki prowadzone przez firmę w 2022 r. Filozofia firmy bazuje na projektowaniu, planowaniu i produkowaniu z dbałością o środowisko naturalne. Niektóre inicjatywy podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju to: modernizacja parku maszynowego; wprowadzenie oświetlenia ledowego; instalacja farmy fotowoltaicznej; własna plantacja wierzby energetycznej; redukcja ilości tworzyw sztucznych do pakowania i zabezpieczania produktów.
O nowej generacji produktów z serii GREENVIEW opowiedział Sebastian Talarczyk – Członek Zarządu ds. Zarządzania i Rozwoju Produktów. Linię okien dachowych GREENVIEW tworzą m.in.: drewniane lub aluminiowo-tworzywowe okna obrotowe, uchylno-obrotowe i balkonowe. Rozwiązania te łączą w sobie wszystkie te cechy, o których wspominał Janusz Komurkiewicz. Wyróżnia je m.in. innowacyjna konstrukcja w technologii thermoPro, pakiet trzyszybowy oraz kołnierz uszczelniający Thermo. Zastosowany system topSafe zwiększa bezpieczeństwo użytkowania; szyba zewnętrzna jest hartowana, a wewnętrzna antywłamaniowa. Warto przypomnieć, że okna dachowe GREENVIEW uzyskały Certyfikat Carbon Footprint Approved, przyznawany przez Fundację Carbon Footprint produktom i usługom wytwarzanym i dostarczanym w odpowiedzialny środowiskowo i społecznie sposób, potwierdzający niewielki ślad węglowy przy ich produkcji. Z kolei w skład produktów serii INNOVIEW wchodzą drzwi wejściowe, bramy garażowe, markizy i aluminiowo-drewniane okna pionowe o dużej powierzchni przeszklenia. Zaawansowana technologia łączenia drewnianej ramy okna z aluminiową okładziną oraz doskonałej jakości materiały gwarantują trwałość. Rozwiązanie to także stworzono z myślą o ochronie środowiska naturalnego. Aluminiowy profil chroni przed wilgocią oraz promieniowaniem słonecznym. Drewno pozyskiwane jest z obszarów, gdzie prowadzona jest planowana gospodarka leśna. Schody strychowe GREENSTEP również wpisują się w strategię GOGREEN. Łączą energooszczędność, ekologię, estetykę. Ich zaletą jest możliwość otwierania i sterowania za pomocą pilota, aplikacji mobilnej lub przycisku naściennego.
Ryszard Florek – Prezes Zarządu omówił strategię FAKRO na rynku globalnym oraz podsumował ostatnie lata jej działalności. Podkreślił, że istotne jest poznanie zasad i mechanizmów funkcjonowania w gospodarce globalnej. Z powodu braku dostatecznej wiedzy oraz przeszkód administracyjnych i prawnych rodzime firmy rzadko próbują ekspansji na rynki zagraniczne. Tymczasem obecność polskich firm na rynkach za naszą granicą sprawi, że do kraju będą spływały wydawane tam środki. W budowanie silnej pozycji polskich firm na świecie powinny włączać się aktywnie wszystkie grupy społeczne i dlatego konieczna jest edukacja. Jeżeli będziemy mieli w kraju więcej polskich firm, które będą konkurować z zagranicznymi korporacjami, wówczas podniesiemy poziom życia i zamożności w naszym kraju. Polska rozwija się znacznie wolniej niż kraje mające dużą liczbę rodzimych firm globalnych. Dane potwierdzają, że im więcej takich firm w kraju, tym większa zamożność społeczeństwa. Przykładowo w Danii na 5 mln mieszkańców przypada 41 firm globalnych, a w Polsce tylko 1, natomiast średnie roczne wynagrodzenie netto w 2022 r. wynosiło odpowiednio ponad 33 tys. euro w Danii, a w Polsce niespełna 10 tys. euro. Daleko przed nami są też Austria, Finlandia, Szwecja, Niemcy. Biorąc pod uwagę kraje europejskie, Polska plasuje się na trzecim miejscu od końca przed Węgrami i Rumunią. Z danych wynika, że Polska produkuje co najmniej 50%światowej produkcji okien dachowych, ale trafia do nas tylko 2% zysku wygenerowanego w tej branży. Pod własną marką FAKRO eksportuje ponad 70% produkcji do ponad 50 krajów świata.
Tradycyjnie firma FAKRO zadbała o świetne samopoczucie i aktywność zaproszonych gości, którzy mogli skorzystać m.in.: ze SPA oraz wycieczek krajoznawczych. Galę wieczorną uświetnił m.in. recital Ewy Novel – charyzmatycznej wokalistki o niezwykle ciekawej barwie głosu, znanej z programów: „The Voice of Poland” lub „Szansa na sukces”.
Ewelina Kowałko
Materiały Budowlane 5/2024, strona 69 (spis treści >>)