Co roku od czternastu lat Związek Polskie Okna i Drzwi (POiD) organizujeKongres Stolarki Polskiej. W tegorocznej edycji imprezy, która odbyła sie23.05.br. w Jachrance k. Warszawy, uczestniczyło przeszło 300 osób. Obrady otworzył Janusz Komurkiewicz, prezes zarządu Związku Polskie Okna i Drzwi. Głównym tematem XIV Kongresu Stolarki Polskiej były szanse i zagrożenia, przed jakimi stoi przemysł materiałów budowlanych, a w szczególności branża stolarki budowlanej w dobie kryzysu i związanych z nim przemian politycznych, ekonomicznych oraz społecznych. Program merytoryczny tegorocznego spotkania został podzielony na cztery bloki tematyczne.
Perspektywy rozwoju
Pierwszy blok Kongresu poświęcony był funkcjonowaniu branży stolarki budowlanej w obecnej sytuacji geopolitycznej. Dr hab. Waldemar Rogowski, prof. SGH, przedstawił jak otoczenie makroekonomiczne wpływa na sytuację w budownictwie. W drugiej części tego bloku odbyła się dyskusja z udziałem: dr. hab. inż. Szymona Firląga, prof. PW, prezesa zarządu Związku Pracodawców – Producentów Materiałów dla Budownictwa; dr. Damiana Kaźmierczaka, członka zarządu i głównego ekonomisty Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa; Konrada Płochockiego, wiceprezesa zarządu Polskiego Związku Firm Deweloperskich; Łukasza Rymarza, głównego specjalisty w Departamencie Architektury, Budownictwa i Geodezji Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz dr. hab. Waldemara Rogowskiego, prof. SGH. Jako szanse dla dalszego rozwoju branży wskazano zaangażowanie w odbudowę Ukrainy oraz odpowiednie wykorzystanie środków z Krajowego Planu Odbudowy, a do kluczowych wyzwań zaliczono m.in. odpływ pracowników z rynku pracy.
Jak budować konkurencyjność branży?
Drugi blok tematyczny poświęcony był budowaniu konkurencyjności branży stolarki budowlanej i przygotowano go w formie dyskusji panelowej, którą poprowadziła Małgorzata Walczak-Gomuła, prezes zarządu ASM Research Solutions Strategy. W panelu udział wzięli: Paweł Bielak, prezes zarządu firmy Vetrex; Aleksandra Kocemba, dyrektor sprzedaży ID Logistics Polska; Piotr Nadolny, dyrektor handlowy MS więcej niż OKNA; Wojciech Stanowski, CEO debesto.com i Maciej Wenta, prezes zarządu Venska. Podkreślono, że Polska jest największym na świecie eksporterem okien i drzwi, a nasi producenci już nie konkurują ceną, lecz jakością, wzornictwem i serwisem. Jednak obecna sytuacja geopolityczna przyczyniła się do spadku eksportu, głównie na rynkach europejskich. Szansy na powrót na ścieżkę wzrostu eksportu upatruje się w rynku Stanów Zjednoczonych, ale też w poprawie logistyki oraz bardziej efektywnej współpracy z dystrybutorami.
Wpływ transformacji energetycznej na budownictwo
Trzeci blok tematyczny Kongresu poświęcony był zmianom, jakie czekają budownictwo w związku z transformacją energetyczną. Wprowadzeniem do dyskusji był wykład arch. Kamila Wiśniewskiego, dyrektora Akademii Zdrowego Budownictwa i Polskiego Instytutu Budownictwa Pasywnego. W panelu dyskusyjnym udział wzięli: Anna Bączyk, koordynator ds. ESG i Rozwoju Produktu Dom Development; Michał Kowalczyk, właściciel firmy Kowalczyk Fabryka Okien; Maciej Mańko, marketing manager Saint-Gobain Glassolutions oraz arch. Kamil Wiśniewski. Zwrócili oni uwagę na ważną rolę stolarki okiennej w transformacji energetycznej oraz wskazali na konieczność dostosowania produktów do nowych wymagań.
Najważniejsze trendy w marketingu
Na Kongresie nie mogło zabraknąć tematów dotyczących marketingu. Poświęcony był im czwarty blok, przygotowany w formie debaty ekspertów z branży. W roli prowadzącego wystąpiła sztuczna inteligencja – Stolaris AI, natomiast w debacie uczestniczyli: Joanna K. Cypryańska, właścicielka firmy ABR; Monika Młynarczyk, dyrektor marketingu WIŚNIOWSKI; Tomasz Popielawski, dyrektor marketingu i PR w Grupie Petecki; Alicja Rzeczkowska, EE Communication Manager Somfy i Dominika Zajączkowska, dyrektor zarządzająca EVVA Polska. Wskazano m.in. na znaczenie wykorzystania social mediów i sztucznej inteligencji w codziennym funkcjonowaniu firmy, żeby sprzedawać więcej i lepiej.
Rezolucja kongresowa
Wnioski z XIV Kongresu Stolarki Polskiej, a także z poprzedzającego go Walnego Zgromadzenia Członków Związku POiD, zostały zebrane w formie rezolucji. Związek podejmie działania na rzecz stworzenia spójnej marki parasolowej „made in Poland”, aby skuteczniej promować polską stolarkę na zagranicznych rynkach. Zwrócono także uwagę, że zwiększenie obecności polskiej stolarki budowlanej na rynku ukraińskim i udział w odbudowie Ukrainy to duża szansa rozwoju, która wymaga jednak ścisłej kooperacji całej branży. W związku z tym Związek POiD będzie dążył do zbudowania wspólnej, spójnej branżowej strategii. Natomiast w przypadku kompleksowej termomodernizacji, aktywność POiD skoncentruje się na dążeniu do zapewnienia stałego finansowania programu „Czyste Powietrze” i wykorzystania na ten cel środków z Krajowego Programu Odbudowy. Ważnym elementem wpływającym na efektywność energetyczną i ograniczenie emisji CO2 są osłony okienne. Związek POiD podejmie więc działania promujące ich wykorzystanie w nowych i termomodernizowanych budynkach.
XIV edycji Kongresu Stolarki Polskiej towarzyszyła uroczysta gala, podczas której Honorowe Członkostwo Związku POiD przyznane zostało Arturowi Litwińskiemu, współzałożycielowi i właścicielowi firmy Gerda. Wręczono też nagrody Orłów Polskiej Stolarki, zaś firmy członkowskie, które w tym roku obchodzą jubileusz działalności otrzymały okolicznościowe statuetki.
Danuta Kostrzewska-Matynia
Materiały Budowlane 7/2024, strona 132 (spis treści >>)