dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
ORCID: 0000-0002-5050-0068
dr inż. Przemysław Kalitowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
ORCID: 0000-0002-2083-1616
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Betonowe konstrukcje sprężone to struktury, w których wprowadza się w materiał naprężenia eliminujące lub w znacznym stopniu ograniczające w nim rozciąganie [1].W idealnie sprężonej konstrukcji nie występuje praca elementów żelbetowych w II fazie. Niestety tylko niektóre obecnie wznoszone konstrukcje mostowe spełniają ten warunek. Powszechnie stosuje się sprężenie podłużne, natomiast płytę jezdni i inne detale konstruuje jako żelbetowe. W ten sposób została zaprojektowana i wykonana większość najbardziej spektakularnych polskich konstrukcji mostowych. Doświadczenie zdobyte przy budowie i eksploatacji mostów sprężonych pokazuje, że praca w II fazie drugorzędnych elementów konstrukcyjnych nie stanowi problemu utrzymaniowego i nie wpływa na trwałość, ale każde lokalne zarysowanie dźwigara sprężonego, a przede wszystkim rysy i pęknięcia betonu w strefach zakotwień kabli sprężających, budzą niepokój i emocje.
Literatura
[1] Szczygieł J. Mosty z betonu zbrojonego i sprężonego. WKiŁ, Warszawa, 1972.
[2] Godycki-Ćwirko T. Mechanika Betonu, Arkady, Warszawa 1982.
[3] Marzec I. Zastosowanie modelu sprężysto-plastycznego betonu z degradacją sztywności i nielokalnym osłabieniem do modelowania elementów betonowych cyklicznie obciążonych. Praca doktorska, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2008.
[4] Tejchman J, Bobiński J. Continuous and discontinuousmodeling of fracture in concrete using FEM. Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2013.
[5] Lade PV. Three-Parameter Failure Criterion for Concrete. Journal of the Engineering Mechanics Division. 1982, 108 (EM5): 850 – 863.
[6] Lade PV. Rock strength criteria: the theories and the evidence. Comprehensive Rock Engineering. 1993; 1: 255 – 284.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 169-171 (spis treści >>)