mgr inż. Piotr Rychlewski Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.02.03
W Polsce tunele budowane są najczęściej metodą górniczą, z użyciem tarcz zmechanizowanych lub odkrywkowo. W tych ostatnich technologiach wykonano dwa nowe tunele oddane do użytkowania w 2016 r.: w ciągu Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach (marzec 2016 r.) oraz pod MartwąWisłą w Gdańsku (kwiecień 2016 r.). Wybór technologii wykonania tunelu zależy m.in. od: warunków gruntowo- -wodnych; rodzaju przeszkody do pokonania; głębokości tunelu; konfiguracji terenu; występowania obiektów obok i nad tunelem; parametrów drogi znajdującej się w tunelu itp.
Otrzymano: 10.01.2017 r
Materiały Budowlane 2/2017, str. 14-15 (spis treści >>)