logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Krzysztof Marcinczak Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Sławomir Rowiński Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.02.13

W artykule przedstawiono wpływ długich żeber poprzecznych na wartość lokalnych naprężeń ściskających σz, x w środniku stalowej belki podsuwnicowej w przypadku przejazdu koła po szynie ciągłej oraz w obszarze styku szyn. Zaprezentowano analizy numeryczne i porównano wyniki uzyskanych wartości naprężeń z sytuacją przejazdu koła suwnicy po szynie ciągłej leżącej na belce bez żeber poprzecznych.

Słowa kluczowe: stalowa belka podsuwnicowa, żebro poprzeczne, analiza numeryczna.

* * *

The influence of transverse long ribs on the value of local compressive stresses in the webs of steel crane beams

The paper presentsresults of the influence of transverse long ribs on the value of local compressive stresses σz, x in the webs of steel crane beams. Two situations were analyzed where the crane wheel is moving on the continuous rail and moving through the connection of rails. Numerical analysis were compared with the value of local stresses in situation where the crane wheel is moving on the continuous rail without long ribs.

Keywords: steel crane beam, transverse ribs, numerical analysis

Literatura

[1] ABAQUS 6.14 Documentation.
[2] Biegus Antoni. 2013. „Elastyczne połączenia konstrukcji wsporczej suwnic”. Inżynieria i Budownictwo (6): 295 – 299.
[3] Broude B. M. 1950. Rozkład nacisku skupionego w belkach stalowych. Moskwa-Leningrad. Strojizdat.
[4] Hotała Eugeniusz, Kazimierz Rykaluk. 2005. Przyczyny awarii stalowych belek podtorza przenośnika rewersyjnego. Konferencja Naukowo-Techniczna „Awarie Budowlane”. Szczecin-Międzyzdroje.
[5] Marcinczak Krzysztof, Sławomir Rowiński. 2016. „Analizy numeryczne wpływu styku szyn na wartość lokalnych naprężeń ściskających w środniku stalowych belek podsuwnicowych”. Materiały Budowlane 525 (5): 103 – 104. DOI: 10.15199/33.2016.05.49.
[6] PN-EN 1993-6 – Eurokod 3: Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz. 6 Konstrukcje wsporcze dźwignic.
[7] Rykaluk Kazimierz, Eugeniusz Hotała. 2014. „Inicjowanie pęknięć zmęczeniowych w blachownicowych belkach podsuwnicowych”. Materiały Budowlane 501 (5): 84 – 86.
[8] Żmuda Jan. 2013. Konstrukcje wsporcze dźwignic. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Otrzymano: 09.01.2017 r

 Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 2/2017, str. 52-53 (spis treści >>)