Istnieje wiele metod drążenia tuneli. W Polsce najczęściej stosowana jest metoda odkrywkowa. Na świecie od kilku lat, szczególnie w trudnych warunkach zewnętrznych lub ścisłej zabudowie miejskiej, coraz częściej stosuje się metodę tarczową, tj. drążenia tunelu przy użyciu maszyny TBM. W Polsce dotychczas metodę tę zastosowano przy budowie trzech tuneli: dla oczyszczalni ścieków Czajka pod Wisłą, pod Martwą Wisłą w Gdańsku oraz w przypadku warszawskiego metra. Spółka Pekabex Bet S.A. (producent prefabrykowanych elementów żelbetowych i sprężonych) jest pierwszym i jedynym dostawcą obudowy tuneli, który uczestniczył w budowie dwóch pierwszych z wymienionych tuneli budowanych metodą TBM. W przypadku obu przepraw pod rzeką należało zastosować żelbetowe prefabrykowane elementy obudowy tunelu zwane tubingami.
Materiały Budowlane 11/2013, strona 72 (spis treści >>)