logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Artur Juszczyk, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Realizacja inwestycji drogowo-mostowych najczęściej wiąże się z koniecznością wykonania tymczasowych ciągów komunikacyjnych na potrzeby budowy lub objazdu dróg. Odpowiedni dobór rodzaju konstrukcji nawierzchni technologicznej dróg uzależniony jest od wielkości obciążeń (oddziaływań), rodzaju pojazdów kołowych, które będą się poruszały po tych drogach, przewidywanego okresu ich użytkowania oraz zagospodarowania terenu objętego inwestycją. Przy projektowaniu drogi tymczasowej należy uwzględnić możliwości jej późniejszego wykorzystania, m.in. jako podbudowy drogi głównej (docelowej), dzięki czemu można znacznie obniżyć koszty całej inwestycji. W celu zachowania odpowiedniej trwałości drogi tymczasowej niezbędne jest, oprócz spełnienia warunków nośności, zapewnienie odpowiedniego i sprawnego odwodnienia.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2014, strona 53-54 (spis treści >>)