prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
prof. dr hab. inż. Marian Klasztorny, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Mechaniczny
prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Mikołaj Miśkiewicz, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Roman Romanowski, ROMA Sp. z o.o.
Zastosowanie kompozytów polimerowych w mostownictwie jest aktualnym tematem prac wdrożeniowych w wielu ośrodkach naukowo-badawczych na całym świecie. Szacuje się, że już powstało ponad 600 obiektów mostowych, w których zastosowano materiały kompozytowe. Najczęściej wykorzystane są one jednak do produkcji cienkościennych ustrojów nośnych. Kompozyt polimerowy jest trwały i odporny na czynniki atmosferyczne i chemiczne, natomiast konstrukcje z kompozytów przekładkowych charakteryzują się dodatkowo relatywnie dużym tłumieniem materiałowym, które ogranicza niekorzystne efekty dynamiczne.
* * *
Literatura
[1] Chróścielewski J., Klasztorny M., Miśkiewicz M., Romanowski R., Wilde K.: Innovative design of GFRP sandwich footbridge, FOOTBRIDGE 2014, Past, Present & Future, Londyn, 16 – 18.06.2014.
[2] Wilde K., Miśkiewicz M., Chróścielewski J.: SHM System of the Roof Structure of Sports Arena „Olivia” Structural Health Monitoring 2013. – Tom II/ ed. Fu-Kuo Chang, Alfredo Guemes Lancaster, Pennsylvania 17602 USA: DEStech Publications, Inc., 2013, s. 1745 – 1752.
[3] Rochman-Drochomirecka K., Białkowski M., Drochomirecki J.: Koncepcje architektoniczne mostu dla pieszych w ramach projektu FOBRIDGE, Raport badawczy, Projekt PBS1/B2/6/2013, Gdańsk, 2013.
Materiały Budowlane 7/2014, strona 40-41 (spis treści >>)