logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

prof. dr hab. Mykhaylo Delyavskyy, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Jerzy Gołaś, prof. UTP, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Maria Olejniczak, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Badano konstrukcję mostową złożoną z płyty pomostu i kratownicy przestrzennej. Analizowano wpływ typu wzmocnienia płyty mostowej na nośność graniczną konstrukcji. Rozpatrywano różne typy wzmocnienia. Konstrukcję obciążono ciężarem własnym oraz ciężarem użytkowym w postaci ruchomego układu sześciu sił skupionych modelujących obciążenie pochodzące od kół pojazdu. Korzystając z linii wpływu ugięcia płyty, ustalono położenie przekroju „ekstremalnego”, w którym ugięcie przyjmuje największą wartość.

Słowa kluczowe: wzmocnienie płyty mostowej, nośność konstrukcji.

* * *

Analysis of reinforcement of a bridge plate connected with a space truss

A certain type of bridge structure is taken into consideration which consists with plate of platform and a space truss. The effect of reinforcement of the bridge plate on the boundary carrying capacity of the structure is analyzed. The various of reinforcement types are considered. The structure is loaded with the deadweight and the useful load in the form of a moving system of six concentrated forces modeling the load deriving from the wheels of the vehicle. Using the line of effect of the plate deflection, the location of the „extreme” intersection was determined, where deflection assumes the highest value.

Keywords: reinforcement of a bridge plate, carrying capacity of a structure.

* * *

Literatura
[1] Łagoda M., Wzmacnianie mostów przez doklejanie elementów. Seria Inżynieria Lądowa, Monografia 322. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005.
[2] Łagoda M, Wzmacnianie konstrukcji mostowych kompozytami polimerowymi, PAN, Komitet Inżynierii Lądowej i Wodnej IPPT, Warszawa, 2012.
[3] Radomski W., Wzmacnianie betonowych konstrukcji mostowych za pomocą wyrobów z polimerów zbrojonych włóknami, Materiały Budowlane, 4/2005, 76 – 78.
[4] Zobel H., Mostowe pomosty wielowarstwowe z kompozytów polimerowych, Inżynieria i Budownictwo, 11, 2005, 594 – 598.
[5] Kamiński R., Spychalska K., Delyavskyy M., Analiza wpływu wzmocnienia konstrukcji mostowej na jej stan graniczny, ACTA Scientiarum Polonorum, Architektura, 8, (3-4), 2009, 33 – 47.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2014, strona 52-53 (spis treści >>)