logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. PB, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr inż. Marta Wasilewska, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Paweł Gierasimiuk, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

W artykule przedstawiono możliwości wykorzystania urządzeń CTMeter i DFTester do oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych, które są związane z ich mikro- i makroteksturą. Pomiary przeprowadzono na warstwie ścieralnej z mieszanki SMA i betonu asfaltowego (AC). Stwierdzono, że warstwa ścieralna z AC odznacza się większym współczynnikiem tarcia przy niższej prędkości niż z SMA, natomiast przy większej prędkości poślizgu wyższy współczynnik tarcia otrzymano w przypadku nawierzchni z SMA.

Słowa kluczowe: nawierzchnia drogowa, właściwości przeciwpoślizgowe, współczynnik tarcia, makrotekstura, mikrotekstura.

* * *

CTMeter and DFTester for evaluation of skid resistance of road pavements

Skid resistance is related to pavement surface texture which include the wavelength ranges described by microtexture and macrotexture. In this paper the possibility of using CTMeter and DFTester for evaluation of skid resistance of wearing course made SMA (Stone Mastic Asphalt) and AC (Asphalt Concrete) is presented. It was found out that pavements of AC had higher coefficient of friction than SMA at low speed, while SMA had higher coefficient of friction that AC at high speeds.

Keywords: road pavement, skid resistance, coefficient of friction, macrotexture, microtexture.

* * *

Literatura
[1] Hall J. W., Smith K. L., Titus-Glover L., Wambold J. C., Yager T. J., Rado Z., Guide for pavement friction. NCHRP. Web-only document 108. Contractor’s inal Report NCHRP Project 01-43. Transportation Research Board of the National Academes, 2009.
[2] Gardziejczyk W., Wpływ technologii wykonania tekstury nawierzchni drogowych na hałas pojazdów samochodowych. Rozprawy naukowe nr 121, Białystok, 2005.
[3] Wasilewska M., Gardziejczyk W., Gierasimiuk P., Assessment of skid using DFTTester and CTMeter. 9 th International Conference Environmental Engineering, Wilno, 2014.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2014, strona 62-63 (spis treści >>)