dr inż. Krzysztof Pogan, Marco Barbanti, Marco Gasbarra
Rozwiązania MAPEI w budownictwie podziemnym powstały na bazie doświadczeń zdobywanych na całym świecie. Zespół doradców technicznych wyspecjalizowanych w pracach podziemnych (UTT–Underground Technology Team) opracowuje bowiem rozwiązania pomocne przy drążeniu tuneli oraz dostosowuje je do bieżących warunków na budowie. Obecnie MAPEI Polska angażuje się coraz intensywniej w jedną z najważniejszych budów realizowanych w Polsce, a mianowicie II linię warszawskiego metra.
Prace przy budowie centralnego odcinka II linii metra, który połączy rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim, przebiegają wieloetapowo i podzielone są na budowę poszczególnych stacji oraz drążenie tuneli. Obecnie przy budowie pracują cztery tarcze drążące TBM, które nie tylko drążą, ale także układają betonowe prefabrykaty tworzące ścianę tuneli. Podczas drążenia pomiędzy elementami obudowy tunelu a gruntem powstaje pusta przestrzeń, w którą wtłaczany jest zaczyn wypełniająco-uszczelniający na bazie cementu i bentonitu, którego właściwości są modyfikowane dwoma produktami dostarczanymi przez MAPEI.
Materiały Budowlane 11/2013, strona 106 (spis treści >>)