dr inż. Krzysztof Robert Czech Polichnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Czesław Miedziałowski Polichnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Tadeusz Chyży Polichnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.06.40
Potwierdzenie negatywnego wpływu drgań komunikacyjnych wymaga przeprowadzenia szczegółowych badań dynamicznych in situ z wykorzystaniem precyzyjnej, niskoczęstotliwościowej aparatury pomiarowej do rejestracji: przemieszczeń, prędkości lub przyspieszenia drgań oraz dokonania oceny wpływu drgań zgodnie z normami [1, 2] oraz szczegółowymi wytycznymi [3]. Takie prace przeprowadziliśmy w przypadku zabytkowego kompleksu budynków zlokalizowanych w Tykocinie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 671 o nawierzchni z nieregularnej kostki granitowej i brukowca.
Literatura:
[1] PN-88/B-02171 ? Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach.
[2] PN-85/B-02170 ?Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki.
[3] Instrukcja 348/98. Diagnostyka dynamiczna i zabezpieczenia istniejących budynków mieszkalnych przed szkodliwym działaniem drgań na właściwości użytkowe budynków. ITB, Warszawa 1998.
[4] Vibration Isolation Systems. GERB Schwingungsisolierungen GmbH & Co KG. Germany 2000.
Materiały Budowlane 6/2015, s. 105 - 106 (spis treści >>)