dr inż. Marta Wasilewska Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.27
W artykule przedstawiono ocenę odporności na polerowanie kruszywa grubego z żużla stalowniczego frakcji 4/6,3; 8/10 i 10/12,8 na podstawie wskaźnika tarcia określonego z użyciem wahadła angielskiego. W celu interpretacji zjawisk zachodzących na ziarnach kruszyw w procesie polerowania wykonano zdjęcia pod mikroskopem optycznym w powiększeniu x3,2. Na podstawie badań stwierdzono, że porowata tekstura żużli stalowniczych wpływa na bardzo wysoki wskaźnik polerowalności PSV. Wykazano, że podczas polerowania dochodzi do regeneracji mikrotekstury i w efekcie kruszywo jest odporne na czynniki polerujące. W związku z tym jego wykorzystanie do warstw ścieralnych jest uzasadnione z uwagi na zagwarantowanie właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych.
Słowa kluczowe: kruszywo grube, żużel stalowniczy, odporność na polerowanie, warstwa ścieralna.
* * *
Resistance to polishing of coarse aggregate from steelmaking slag
The article presents the evaluation of resistance to polishing of coarse aggregate from steelmaking slag fraction 4/6.3; 10/8 and 10/12.8 based on the results of friction coefficient obtained by British Pendulum Tester. Images 3.2x magnification were made by optical microscope in order to interpret developments on aggregate grains in the polishing process. It found that porous texture of steelmaking slag was resulted in very high PSV. In addition, it has been shown that during the polishing process recovery microtexture reaches, making the material resistant to polishing. Consequently, its use for wearing course is justified to guarantee the skid resistance of road pavement.
Keywords: coarse aggregate, steelmaking slag, resistance to polishing, wearing course.
Literatura:
[1] Gardziejczyk W., Wasilewska M.: Kruszywa drogowe do warstw ścieralnych w świetle ich odporności na polerowanie. Drogownictwo nr 11 (2005); s. 335–341.
[2] Sitko J.: Analiza problemu utylizacji odpadów metalurgicznych. Zesz. Nauk. Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie Z. 73, Gli-wice (2014); s. 531-540.
[3] Wasilewska M.: Wpływ kruszyw na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni drogowych. Rozprawa doktorska. Białystok 2010.
Otrzymano: 14.05.2015 r.
Materiały Budowlane 7/2015, s. 102 - 103 (spis treści >>)