dr inż. Robert Ziółkowski Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.29
W artykule przeanalizowano wpływ wydzielonych bus pasów na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Białymstoku. W ramach badań przeprowadzono pomiary prędkości komunikacyjnej wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych biegnących przez obszar śródmiejski oraz analizowano czasy podróży. Pomiary realizowano z wykorzystaniem mobilnego rejestratora danych datalogger GPS w godzinach szczytu porannego i popołudniowego oraz w okresie międzyszczytowym. Do badań wyselekcjonowano ciągi uliczne zlokalizowane w obszarze śródmiejskim, na których występują środki uprzywilejowania dla autobusów w postaci wydzielonych bus pasów oraz ulice o zbliżonej charakterystyce drogoworuchowej bez takich usprawnień.
Słowa kluczowe: transport publiczny, bus pasy, prędkość.
* * *
tudy of the separated bus lanes influence on public transport functionality in Bialystok
The paper presents analysis of the influence of separated bus lanes on public transport operability in Bialystok. The investigations included bus speed measurements on main arterials with separated bus lanes running through the city center. Measurements were conducted with the use of portable datalogger during peak and off-peak hours. For comparative analysis surveying also included a single carriageway street without bus lanes.
Keywords: public transport, bus lanes, speed.
Literatura:
[1] Ministerstwo Infrastruktury, Polityka Transportowa Państwa na lata 2006 – 2025.
[2] Starowicz W., Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007.
[3] Kiesling M., Ridgway M., Effective Bus Only Lanes. ITE Journal (2006): 76 (7), 1 – 12.
[4] Jeon C., Amekudzi A., Addressing Sustainability in Transportation Systems: Definitions, Indicators, and Metrics, JOURNAL OF INFRASTRUC-TURE SYSTEMS, 3/2005, 31 – 50.
[5] Newman P., Kenworthy J., Sustainability and Cities: Overcoming Auto-mobile Dependence, Island Press, Washington DC, 1999.
[6] Balcombe R., Mackett R., Paulley N., Preston J., Shires J., Titheridge H., Wardman M., White P., The demand for public transport: a practical gu-ide. Transportation Research Laboratory Report TRL593, London, UK, 2004.
[7] White R. P., Public transport. Its planning, management and operations. Taylor & Francis, 2008.
[8] Ziółkowski R., Speed profile as a tool to estimate traffic calming measures efficiency, Journal of Civil Engineering and Architecture, 12/2014.
Otrzymano: 15.05.2015 r.
Materiały Budowlane 7/2015, s. 106 - 107 (spis treści >>)