dr inż. Elżbieta Nowicka Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Akustyki
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.08.04
Spośród wielu czynników wpływających na właściwości użytkowe lokali mieszkalnych, jednym z najważniejszych jest zapewnienie użytkownikom ochrony przed hałasem. W ostatnim czasie coraz częściej można spotkać się z przypadkami mieszania w budynkach funkcji mieszkalnych z funkcjami użytkowymi, jak sklepy, biura, punkty usługowe czy wręcz restauracje, salony fitness, szkoły tańca lub kluby muzyczne. Najtrudniejsze pod względem projektowania akustycznego oraz diagnostyki pomiarowej jest sąsiedztwo mieszkania i szkoły tańca i/lub klubu fitness, co w artykule omówiono na podstawie analizy przypadku.
Słowa kluczowe: izolacyjność akustyczna, hałas, budynki mieszkalne.
* * *
Diagnosis of acoustic conditions in buildings with mixed function, based on an example of neighborhood schools with the apartment
Among the many factors influencing the properties of dwellings, one of themost important it is to provide their users with protection against noise. In recent times more often you can meet with cases of mixing residential buildings function with other functions, such as shops, offices, services or even restaurants, lounges fitness, dance schools or music clubs. The most difficult in terms of acoustical designing and diagnostics is a neighborhood of homes and schools and/
Keywords: sound insulation, noise, residential buildings.
Literatura:
[1] PN-B-02151-3:1999 Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Izolacyjność akustyczna przegród w budynkach oraz izolacyjność akustyczna elementów budowlanych. Wymagania.
[2] SälzerE.,„SchallchutzimMassivbau”;Bauverlag1990.
[3] PN-87/B-02151/2 Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem pomieszczeń w budynkach.Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach.
Otrzymano: 20.07.2015 r.
Materiały Budowlane 8/2015, s. 20 - 21 (spis treści >>)