logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Józef Rabiega Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Maciej Hildebrand Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Mieszko Kużawa Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Marcin Wrzesiński Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.22

W artykule przedstawiono główne wyniki eksperckich prac badawczych oraz koncepcję i sposób realizacji remontu zagrożonych awarią żelbetowych słupów głównych wieży węglowej w koksowni z lat 30. XX w. Remont słupów, prowadzony w warunkach ciągłej eksploatacji wieży węglowej, stanowił bardzo ważny, pierwszy etap remontu całego obiektu, a jego powodzenie warunkowało realizację następnych robót. Problem, który należało rozwiązać, to zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania wieży węglowej podczas robót budowlanych. Remont przedmiotowych słupów, mimo utrudnień, zakończył się sukcesem, zaś uzyskane doświadczenie pozwoliło na przedstawienie szerszych wniosków dotyczących remontu żelbetowych konstrukcji przemysłowych.

Słowa kluczowe: most stalowy, utrzymanie, uszkodzenie

* * *

Technical condition assessment of the long-span steel bridges based on the results of a detailed site inspections

The article presents the results of a detailed technical inspections of two long-span steel bridges over Vistula river in Płock – Jozef Pilsudski Legions Bridge built in 1938 and Solidarity Bridge from 2007. Typical defects of structural elements and bridge equipment, characteristic for those types of structures, are presented and general conclusions and recommendations related to the maintenance of large river bridges are indicated.

Keywords:  steel bridge, maintenance, damage.

 

Literatura :

[1] Prawo budowlane. Dz. U. 1994 nr 89 poz. 414. Ustawa z 7 lipca 1994 r.
[2] Instrukcje przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich, GDDKiA, Warszawa, 2011.
[3] Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych obiektów inżynierskich. GDDKiA,Warszawa 2008.
[4] A. Królikowska, Zalecenia do wykonywania i odbioru antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji stalowych drogowych obiektów mostowych; Załącznik do Zarządzenia nr 15 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 8 marca 2006 r.; Instytut Badawczy Dróg i Mostów,Warszawa 2006.
[5] Hildebrand M.,Most podwieszony w Płocku,Materiały Budowlane. 2006, nr 4, s. 76 ÷ 79.
[6] Hildebrand M., Wybrane aspekty utrzymania mostu podwieszonego przez Wisłę w Płocku, Inżynieria i Budownictwo. 2011, nr 1, s. 37 ÷ 40.
[7] Biliszczuk J., Rabiega J., Hildebrand M., Kużawa M.,Wrzesiński M., Ocena stanu obiektu mostowego – Przegląd szczegółowy mostu Legionów Józefa Piłsudskiego przez rzekę Wisłę w Płocku, Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Raport serii U nr 46/2014,Wrocław, 2014.
[8] Biliszczuk J., Rabiega J., Hildebrand M., Kużawa M.,Wrzesiński M., Ocena stanu obiektu mostowego – Przegląd szczegółowy mostu Solidarności przez rzekę Wisłę w Płocku, Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Raport serii U nr 47/2014,Wrocław, 2014.

Otrzymano: 25.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 73-75 (spis treści >>)