dr inż. Henryk Ciurej Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
dr inż. Piotr Gwoździewicz Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.70
Materiały kompozytowe są coraz częściej stosowane w budownictwie jako elementy nośne. Ich właściwości mechaniczne, niewielkie koszty eksploatacji (brak konieczności konserwacji) oraz coraz korzystniejsza relacja ceny do masy sprawiają, że konstruktorzy decydują się na konstrukcje kompozytowe.W artykule przedstawiono analizę numeryczną pomostu kładki dla pieszych, zaprojektowanego wg idei technologii honeycomb. Zastosowano kompozytGFRP – polimer na bazie żywicy epoksydowej zbrojony włóknami szklanymi.
Słowa kluczowe: kładki dla pieszych, konstrukcje kompozytowe, metody adaptacyjne.
* * *
A non-typical numerical analysis of the composite honeycomb deck
Composite materials are increasingly being used in the civil industry as supporting elements. Their mechanical properties and low operating costs (no maintenance), as well as more favorable price-to-weight ratio make the designers decide to design composite carrying structures. The article presents a numerical analysis of a deck of the footbridge. The footbridgewas designed as a self-carrying structure of honeycomb based on GFRP composite material.
Keywords: composite footbridges, footbridge, mesh adaptation.
Literatura :
[1] Kwiecień A. Polimerowe złącza podatne w konstrukcjach murowych i betonowych. Monografia nr 414. Politechnika Krakowska, Seria Budownictwo, Kraków 2012.
[2] Czasopismo Techniczne. Seria Budownictwo, Z. 4-B/2010. Zastosowanie mechanicznych tłumików drgań w redukcji poziomu wibracji powłok dyfuzorów laminatowych. M. Wcisło, H. Ciurej s. 113 – 125.
[3] Siwowski T., Kaleta D., Kulpa M. Projekt pierwszego polskiego mostu drogowego z kompozytów FRP. Inżynieria i Budownictwo 9/2015, s. 465 – 470.
[4] www. gurit. com. Dokument: http://www.gurit.com/files/documents/rhyl-harbour-bridgecspdf. pdf.
[5] AshbyM. F. Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim.WNT,Warszawa, 1998.
[6] PN-EN-1991-1-1.Obciążenia.Ciężar objętościowy.
[7] BS-6399-1. Part 1. Code of practice for dead and imposed loads.
[8] Chróścielewski J., Klasztorny M., Miśkiewicz M., Romanowski R.,Wilde K. Innovative design of GFRP sandwich footbridge. FOOTBRIDGE 2014, London, 2014.
[9] Chróścielewski J., Klasztorny M., Miśkiewicz M., Romanowski R.,Wilde K. Kompozytowa kładka pieszo-rowerowa o konstrukcji przekładkowej. Materiały Budowlane 7/2014, s. 40 – 41.
[10] Poneta P., Siwowski T., Badania dźwigara mostowego kompozytów FRP pod obciążeniem statycznym. Budownictwo i Architektura 13 (2) (2014), 291 – 298.
[11] Sobczyk B., Miśkiewicz M. Laminaty FRP w budownictwie – charakterystyka materiału i aspekty projektowania. Materiały Budowlane 4/2015, s. 74 – 76.
[12] Szelka J.,Kamyk Z. Kompozytowe mosty wojskowe. Budownictwo i Architektura 12 (2) (2013) 63 – 70.
[13] Balke K., Kurzydłowski K. J. Konstrukcje mostowe z materiałów kompozytowych. Mechanik 7/2015, s. 501 – 504.
[14] MachadoM.A. S., Sotelino E., Liu J.Modeling Technique for Honeycomb FRP Deck Bridges via Finite Elements, Journal of Structural Engineering 04/2008; 134 (4), pp. 572 – 580.
[15] Thomsen O. T., Bozhevolnaya E., Lyckegaard A. Sandwich Structures 7:Advancingwith Sandwich Structures and Materials, in Proceedings of the 7th International Conference on Sandwich Structures, Aalborg University, Aalborg, Denmark, 29-31 August 2005, Springer Science&BusinessMedia 2006.
[16] http://www. fiber-tech. net.
[17] http://www. flores. com. cn.
[18] http://www. aktekhoneycomb. com.
[19] MSC. Marc/Mentat: User Guide. MSC. Marc/Mentat: Theory and User Information Vol. A.
Otrzymano: 02.09.2015 r.
Materiały Budowlane 11/2015, str. 229-231(spis treści >>)