mgr inż. Paweł Woliński Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
dr inż. Grzegorz Adamczewski Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
dr hab. inż. Piotr Woyciechowski, prof. Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.12.06
Idea zrównoważonego rozwoju w technologii betonu realizowana jest m.in. przez zmniejszanie w nim zawartości cementu i zastępowanie go dodatkami mineralnymi, np. popiołem lotnym. Szczególne wyzwanie stanowi ocena możliwości wykorzystywania popiołów, których charakterystyki przekraczają wymagania normowe wg PN EN 450-1 Popiół lotny do betonu.Wtej grupie są popioły o dużej zawartości CaO(wapienne).Wwielu ośrodkach naukowych w Polsce prowadzone są badania nad przydatnością tego typu popiołów do betonu, a ich publikowane wyniki są optymistyczne. Jednym z dyskusyjnych aspektów jest wpływ popiołów wapiennych na przebieg karbonatyzacji betonu, stanowiącej jedno z głównych zagrożeń trwałości konstrukcji żelbetowej. W artykule przedstawiono wyniki przyspieszonych badań przebiegu karbonatyzacji, prowadzonych w warunkach normowego wysokiego stężenia dwutlenku węgla (4%). Badania objęły betony o różnej zawartości popiołu wapiennego (20 ÷ 50% masy cementu), przy stałej wartości w/c = 0,45. Przebieg karbonatyzacji monitorowano do 90 dni ekspozycji w komorze normowej.
Słowa kluczowe: karbonatyzacja; popiół lotnywapienny, trwałość.
* * *
Influence of calcareous fly ash content on concrete carbonation progress
The idea of sustainable development in concrete technology is implemented, among others, by reducing the cement content in concrete due to replacing it by the mineral additives, for example fly ash. A particular challenge is the assessment of the possibilities of using fly ash, the characteristics of which exceed the standard requirements according to PN-EN 450-1 Fly ash for concrete. In this group are also ashes with high CaO content (calcareous). In many research centers in Poland researches on the usefulness of this type of fly ash in concrete were done. Its reported results are optimistic. One of the aspects which are still under discussion is their impact on the carbonation of concrete, which is one of the main threats to the durability of the reinforced concrete structure. The article presents the results of accelerated carbonation investigation conducted under high concentrations of carbon dioxide (4%). The study included concretes of different calcareous ash content (20 to 50%byweight of cement), at a constant value w/c = 0,45. Carbonation was tested up to 90 days of exposure in the standardized chamber.
Keywords: carbonation, calcareous fly ash, durability.
Literatura :
[1] Czarnecki L., Emmons P. H., Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych, Polski Cement, Kraków, 2002.
[2]Woyciechowski P.,Model karbonatyzacji betonu, Oficyna wydawnicza PW, z. 157,Warszawa 2013.
[3] Neville A., Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012.
[4] Śliwiński J., Tracz T.,: Metody badania przepuszczalności betonu dla cieczy i gazów,materiały II Sympozjum nt. Trwałość betonu – metody badań właściwości determinujących trwałośćmateriału w różnych warunkach eksploatacji, Politechnika Krakowska, Górażdże Cement 2008.
[5] PN-EN 206:2014-4 Beton. Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[6] CEN/TS 12390-12 Testing hardened concreto – part 12: determination of the potential carbonation resistance of concreto: Accelerated carbonation method, listopad 2010.
[7] PN-EN12390-2:2011 Badania betonu – Część 2: Wykonywanie i pielęgnacja próbek do badań wytrzymałościowych.
[8] POIG 01.01.02.-24-005/09 Innowacyjne spoiwa cementowe i betony z wykorzystaniempopiołu lotnego wapiennego, www.smconcrete.polsl.pl
Otrzymano: 24.10.2015 r.
Materiały Budowlane 12/2015, str. 24-25 (spis treści >>)