logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Tomasz Baran Instytut Ceramiki iMateriałów Budowlanych, Oddział Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie
mgr inż. Mikołaj Ostrowski Instytut Ceramiki iMateriałów Budowlanych, Oddział Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie
prof. dr hab. inż. Zbigniew Giergiczny Politechnika Śląska w Gliwicach, Górażdże Cement S.A.

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.12.11

W artykule przedstawiono aktualny stan i perspektywy wykorzystania popiołów lotnych jako składnika spoiw hydraulicznych oraz aktywnego dodatku typu II w składzie betonu, powstających w procesie spalania pyłu węglowego, z uwzględnieniem rozwiązań równoczesnego spalania paliw wtórnych (alternatywnych). W części doświadczalnej przedstawiono wyniki badań popiołów z kotłów fluidalnych spalających tylko paliwa z grupy biomasy, tj.materiały roślinne, drewno i biomasę z upraw roślinnych. Badania wykazały możliwość wykorzystania tych popiołów w technologii produkcji spoiw hydraulicznych.

Słowa kluczowe: popiół lotny, paliwa wtórne, współspalanie, spoiwa.

* * *

Potential use of mixed fly ashes from separate combustion of coal dust and secondary fuels in binders production

The article presents the current state and perspectives of using fly ash as a component of hydraulic binders and active type II additive in concrete, obtained in professional power plants in the coal combustion process with a focus on the solutions of cocombustion of hard coal and secondary fuel.The experimental part presents the results of ash obtained fromfluidized bed combustion of secondary fuels, without the participation of coal. The results of investigations of ashes obtained into so-called "Green" biomass group boilers were presented. The laboratory results showed the possibility of using the ashes, such as the ones obtained from fluidized bed combustion, in the production of hydraulic binders.

Keywords: fly ash, secondary fuel, co-combustion, binder.

Literatura :

[1] PN-EN 197-1:2013, Cement. Część 1: Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku.
[2] PN-EN 450-1:2012, Popiół lotny do betonu. Część 1: definicje, specyfikacje i kryteria zgodności.
[3] Giergiczny Z. Rola popiołów lotnych wapiennych i krzemionkowych w kształtowaniu właściwości spoiw budowlanych i tworzyw cementowych. Monografia 325. Politechnika Krakowska, Kraków 2007.
[4] Giergiczny Z. Popiół lotny w składzie cementu i betonu. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013.
[5] LimaA. T., Ottosen L. M., PedersenA. J., Ribeiro A. B. Characterization of fly ash from bio and municipal waste. Biomass and Bioenergy 32 (2008) 277 – 282.
[6] Kalembkiewicz J., Chmielarz U. Ashes from co-combustion of coal and biomass: New industrial waste. Resources, Conservation and Recycling 69 (2012) 109 – 121.
[7] Rajamma R., Ball R. J., Tarelho L. A. C., Allen G. C., Labrincha J. A., Ferreira V. M. Characterization and use of biomass fly ash in cement-based materials. Journal of Hazardous Materials 172 (2009) 1049 – 1060.
[8] Demis S., Tapali J. G., Papadakis V. G. An investigation of the effectiveness of the utilizacion of biomass ashes as puzzolanic materials. Construction and Building Materials 68 (2014) 291 – 300.
[9] Kurdowski W.: Chemia cementu i betonu.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa 2010.
[10] Giergiczny Z. Popiół lotny do betonu – proponowane zmiany w nowelizowanej normie PN-EN 450-1. Budownictwo, technologie, architektura. Nr 2 (50)/2010.
[11] Pachowski J. „Popioły lotne i ich zastosowanie w budownictwie drogowym”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności,Warszawa 1976 r.
[12] Rutczyński J., Sobczyk M.Wpływ strat prażenia popiołu lotnego na własności zapraw i zaczynów cementowych. Raport techniczny Lafarge Cement, sierpień 2009.
[13] Rutczyński J., Sobczyk M. Mapping krajowych popiołów lotnych krzemionkowych V.Raport techniczny Lafarge Cement, luty 2010.
[14] Rajczyk K., Giergiczny E., JarockaA., Pawłowska A., Płacheka K. Wpływ zwiększonej ilości biomasy na jakość powstających popiołów lotnych. Prace Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych, nr 11 Warszawa-Opole 2012 str. 88 – 100.
[15] Tkaczewska E., Mróz R., Łój G. Coal-biomass fly ashes for cement production of CEM II/A-V 42,5R. Construction and Building Materials 28, 633 – 639 (2012).
[16] Wzorek M., Baran T., Ostrowski M.:Wpływ absorpcji popiołów ze spalania paliw wtórnych na proces klinkieryzacji oraz jakość cementowego klinkieru portlandzkiego. Cement Wapno Beton, str. 207 – 215 (2013).
[17] Giergiczny Z., Garbacik A., Ostrowski M. Aktywność pucolanowa i hydrauliczna wapiennych popiołów lotnych, Roads and Bridges/ Drogi i Mosty 2013, vol. 12, No. 1.
[18] Baran T., Pichniarczyk P., Gawlicki M. Uwarunkowania wykorzystania popiołów lotnych z równoczesnego spalania węgla kamiennego i paliwa wtórnego jako składnika cementu i betonu. CWB nr 5, 2015, w przygotowaniu.
[19] Enders M., Microanalytical characterization (AEM) of glassy spheres and anhydrite from a high- calcium lignite fly ash from Germany. Cem. Concr. Res. 1995, t. 25, nr 6, s. 1369 – 1377.
[20] Enders M. The CaO distribution to mineral phases in a high calcium fly ash from Eastern Germany. Cement and Concrete Research, Vol. 26, Issue 2, 1996, Pages 243 – 251.
[21] EN 13282-2, Part 2, Normal hardening hydraulic Road binders.
[22] PN-EN14227.Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym.
[23] Spoiwa SILMENT. Aprobata Techniczna IBDiM nr AT/2008-03-1588/1.
[24] Spoiwa drogowe SOLITEX Aprobaty Techniczne: IBDiM nr AT/2012-02-1749/1 i IBDiM nr AT/2012-02-1866/1.
[25] Spoiwa hydrauliczne GRUNTAR. Aprobata Techniczna: IBDiM nr AT/2011-02-2775

Otrzymano: 29.10.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 12/2015, str. 37-40 (spis treści >>)