dr inż. Aleksander Zborowski TPA sp. z o.o.
inż. Paweł Klimaszewski TPA sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.03
Mimo że asfalt używany jest do budowy dróg już od starożytności, to modyfikować zaczęto go dopiero pod koniec XIX w. Odkrycie pozytywnego wpływu różnego rodzaju dodatków i domieszek na właściwości lepiszcza asfaltowego pozwoliło na poszerzenie zakresu jego przydatności i budowanie nawierzchni drogowych o coraz lepszych parametrach wytrzymałościowych. Prace nad rozwijaniem coraz bardziej efektywnych technologii i materiałów do modyfikacji asfaltów wciąż nie ustają. Obecnie na podstawie badań oraz obserwacji zarówno krajowych, jak i zagranicznych, z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, że przyszłość nawierzchni asfaltowych należy do asfaltów modyfikowanych gumą ze zużytych opon w technologii na mokro.
Literatura
[1] Al-Qadi Imad L., Tom Scarpas, Andreas Loizos. 2008. „Pavement Crac king – Mechanism, Modeling, Detection, Testing, and Case Histories”. Proceedings of the 6th RILEM International Conference on Cracking in Pavements.
[2] Piłat Jerzy, Piotr Radziszewski, Michał Sarnowski. 2013. „Zastosowanie lepiszczy gumowo-asfaltowych do nawierzchni drogowych”. Inżynier Budownictwa (3).
[3] Ruttmar Igor, RobertMularzuk, Piotr Radziszewski, Jerzy Piłat,Michał Sarnowski. 2013. „Odcinek doświadczalny wykonany z mieszanek mineralno-gumowo-asfaltowych”. Nawierzchnie Asfaltowe (3).
[4] Use of Scrap Tire Rubber – State of the Technology and Best Practices. 2005. State of California Department of Transportation.
[5] Way George B., Kamil E. Kaloush, Krishna Prapoorna Biligiri. 2012. Asphalt – Rubber Standard Practice Guide, Second Edition. Rubber Pavements Association.
Otrzymano: 08.03.2016 r.
Materiały Budowlane 04/2016, str 12-14 (spis treści >>)