mgr inż. Piotr Tomala ViaCon Polska Sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.13
Konstrukcje gruntowo-powłokowe zastosowano po raz pierwszy pod koniec lat siedemdziesiątych XX w. (badania na poligonie wojskowym w Bornym Sulimowie). Z upływem czasu stały się coraz bardziej popularne.Wpłynęło na to wiele czynników, m.in. proste i stosunkowo szybkie projektowanie, nieskomplikowane wykonawstwo oraz bardzo korzystna relacja ceny do jakości. Gwałtowny wzrost zastosowania konstrukcji gruntowo-powłokowych nastąpił na drogach kołowych i kolejowych po powodziach na Dolnym Śląsku w latach 1997 i 1998, kiedy rozpoczęto usuwanie szkód.
Literatura
[1] Abdel-Sayed George, Baidar Bakht, Leslie G. Jaeger. 1994. Soil-Steel Bridges. Design and Construction. New York, McGraw-Hill.
[2] Handbook of Steel Drainage & Highway Consturction Products. 2002. Corrugated Steel Pipe Institute. Canada.
[3] Janusz Leszek, Arkadiusz Madaj. 2007 (wydanie 1), 2009 (wydanie 2). Obiekty inżynierskie z blach falistych. Projektowanie i wykonawstwo. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Sp. z o.o.
[4] Machelski Czesław. 2013. Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych. Wrocław. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne.
Otrzymano: 02.03.2016 r.
Materiały Budowlane 04/2016, str 51-53 (spis treści >>)