dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. Uniwersytet Zielonogórski,Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Jerzy Howis Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.14
W Polsce wiele obiektów komunikacyjnych jest często
zlokalizowanych na terenach, gdzie występują niesprzyjające
warunki gruntowo-wodne, co wynika ze
złożonej i zróżnicowanej budowy geologicznej Polski [11]. Wówczas istnieje konieczność odpowiedniego zabezpieczania przekopów i nasypów przed niekontrolowanymi osuwiskami, które są poważnym problemem w budownictwie. Aby zaprojektować skuteczne zabezpieczenie skarp, należy uwzględnić ich wysokość, nachylenie oraz warunki gruntowe występujące na danym terenie. We wcześniejszych latach stosowano w tym celu najprostsze metody biologiczne, m.in. darniowanie i hydroobsiew gatunkami traw o właściwościach ukorzeniających, w późniejszym okresie również geosyntetyki, a w przypadku skarp o dużym nachyleniu – systemowe umocnienia np. w postaci geokrat [3].
Literatura
[1] Bugajski M., W. Grabowski W. 1999 r. Geosyntetyki w budownictwie drogowym. Poznań.Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
[2] DuszyńskaA. 2016. „Projektowanie geotechniczne przyczółków z gruntu zbrojonego geosyntetykami”. Mosty (1).
[3] Gajewska Beata, Bolesław Kłosiński, Piotr Rychlewski, Paweł Grzegorzewicz. 2003 r. „Metody stosowania geosyntetyków do budowy i wzmocnienia nawierzchni i ziemnych budowli drogowych. Zadanie B: Zastosowanie geosyntetykóww budowlach ziemnych – studium poznawczo-techniczne”. IBDiM,Warszawa.
[4] Jarominiak Andrzej. 2002. Lekkie konstrukcje oporowe. Warszawa. WKiŁ.
[5] Kulczykowski M., D. Leśniewska. 1995. Podstawy projektowania konstrukcji z gruntu zbrojonego metodami kompozytowymi. Gdańsk. IBWPAN.
[6] Materiały informacyjne i katalogi firmy Ziel-Bruk®.
[7] Materiały informacyjne i katalogi firmy Huesker Synthetic GmbH.
[8] Materiały informacyjne i katalogi firmy ViaCon Polska.
[9] Sobolewski J., Piotr Rychlewski. 2013. „Konstrukcje ziemne z gruntu zbrojonego”. Inżynier Budownictwa (11).
[10] Sobolewski J.,M. Pilch. 2013. „Grunt zbrojony geosyntetykami w konstrukcjach mostowych. Inżynier Budownictwa (11).
[11] Surowiecki A. 2014. Komunikacyjne budowle ziemne ze wzmocnieniem skarp. Badania modelowe nośności i stateczności. Wrocław. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. generała T. Kościuszki.
[12] Wysokowski Adam i inni. 2013.Materiały konferencyjne XII Świątecznej Drogowo-Mostowej Żmigrodzkiej Konferencji Naukowo-Technicznej pt. Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej. Żmigród, grudzień 2013 r. Infrastruktura Komunikacyjna Żmigród –Wydawnictwo Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Kraków 2013 r.
Otrzymano: 22.03.2016 r.
Materiały Budowlane 04/2016, str 55-56 (spis treści >>)