logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

prof. dr hab. inż. Bronisław Gosowski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Paweł Lorkowski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Michał Redecki Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.05.25

W artykule przedstawiono, opracowane w nowy sposób, wyniki badań doświadczalnych na wyboczenie giętno-skrętne stalowych słupów dwu gałęziowych stosowanych w bramkach trakcyjnych. Sposób ten, u podstaw którego leży nieliniowa aproksymacja ścieżek równowagi statycznej otrzymanych z badań doświadczalnych specjalnymi krzywymi stanowiącymi modyfikację hiperboli, umożliwia bardziej obiektywne wyznaczanie nośności krytycznej elementów cienkościennych obarczonych imperfekcjami. Stosowana do tego celu metoda Southwella, w ujęciu tradycyjnym lub jej modyfikacje, okazała się w tym przypadku mniej wiarygodna.

Słowa kluczowe: konstrukcja stalowa, nośność krytyczna, stateczność przestrzenna, badania modelowe.

* * *

Experimental critical load capacity of double chords steel built-up columns supporting overhead lines

The article presents the new method for getting results of experimental investigation of flexural-torsional buckling of double chords steel built-up columns used as support for overhead lines. This method, which is based on nonlinear approximation of load-displacement curve obtained from experimental investigations by the special curveswhich aremodification of hyperbole, allows more objective determination of load capacity of thin- -walled elements with initial imperfections. The traditional Southwellmethod approach or itsmodification which are usually used for those purposes is in this case less reliable.

Keywords: steel structure, critical load capacity, spatial stability, experimental research.

Literatura

[1] Gosowski Bronisław,Ernest Kubica. 2012.Badania laboratoryjne konstrukcji metalowych.Wrocław. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
[2] Gosowski Bronisław, Paweł Niżniowski. 2004. „Wyznaczanie sprężystej nośności krytycznej elementów cienkościennych na podstawie badań doświadczalnych”. W: Badania materiałów budowlanych i konstrukcji inżynierskich. Wrocław. DWE. 125 – 130.
[3] Grzymkowski Radosław i inni. 2008. Mathematica 6. Gliwice. Wydawnictwo Komputerowe Pracowni Jacka Skalmierskiego.
[4] Lorkowski Paweł. Nośność krytyczna stalowych elementów dwugałęziowych z pojedynczą płaszczyzną skratowań. Raport Inst. Bud. PWr serii PRE nr 5/2014 (praca doktorska).

Otrzymano: 15.03.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 05/2016, str. 54-55 (spis treści >>)