logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Kamil Pawłowski Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji
dr inż. Robert Świerzko Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji
mgr inż. Agata Włóka Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.05.50

W artykule zaprezentowano wyniki badań stali konstrukcyjnej S235 i S355 oraz stali używanej do produkcji śrub klasy 8.8. Przedstawione wyniki, w szczególności pełzania krótkotrwałego, mają na celu umożliwienie dalszej analizy sprężonych połączeń doczołowych poddanych działaniu wysokiej temperatury. Zbadanie takiego zjawiska jest ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania konstrukcji, gdzie w wyniku reologii stali poddanej działaniu podwyższonej temperatury może dochodzić do rozszczelnienia tego typu połączeń. Drugim aspektem, z uwagi na który autorzy zajmują się tym zagadnieniem, jest wpływ pełzania elementów połączenia na jego sztywność.

Słowa kluczowe: pełzanie stali w podwyższonej temperaturze, stal konstrukcyjna, połączenia doczołowe sprężone.

* * *

Rheological properties of normal strength steel and high strength steel in case of fire

The article presents the results of investigation of construction steel grade S235, S355 and also steel which is used to produce bolts grade 8.8. Presented results, especially short-term creep, are intended for further analysis of durability of the preloaded end plate bolted joints loaded by increased temperature. Investigation of this phenomena is very important due to safety of the structure, where rheology of steel loaded by increase temperature can cause unseal that type of bolted connections. The second aspect of the investigation, was the influence of the shortterm creep of the elements in the connection on the overall stiffness of connection elements.

Keywords: creep in increased temperature, construction steel, endplate preloaded bolted connection.

Literatura

[1] Bielajew N. M. 1956. Wytrzymałość materiałów. Warszawa. Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.
[2] Rykaluk Kazimierz, Eugeniusz Hotała. 2000. „Pełzanie śrub w połączeniach kołnierzowych rurociągów energetycznych.” Problemy eksploatacji, remontów i wznoszenia budowlanych obiektów energetycznych. II Konferencja Naukowo- Techniczna: 191 – 198. Wrocław. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
[3] Włóka Agata, Kamil Pawłowski, Robert Świerzko. 2016. „Analysis of construction steel creep at fire temperatures”. 7th International Conference on Safety and Durability of Structures. Portugalia.
[4] Wyrzykowski Jerzy W., Edward Pleszakow, Jan Sieniawski. 1999. Odkształcanie i pękanie metali. Warszawa. Wydawnictwa Naukowo- -Techniczne.

Otrzymano: 12.03.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 05/2016, str. 105-106 (spis treści >>)