mgr inż. Karolina Jerzak Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Agnieszka Dziadosz Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.06.75
Artykuł prezentuje przegląd literatury jako wstęp do badań pilotażowych, które będą przeprowadzone wśród przedsiębiorstw w odniesieniu do barier wejścia, jak również identyfikuje niecenowe bariery umacniania pozycji przedsiębiorstwa na rynku w nawiązaniu do cyklu życia organizacji. Porusza też kwestię ryzyka związanego z podejmowaniem działań zmierzających do pokonywania barier wejścia i umacniania pozycji przedsiębiorstwa budowlanego na rynku.
Słowa kluczowe: cykl życia organizacji, bariery wejścia, bariery niecenowe.
* * *
The barriers to entry and strengthening the position of an enterprise on the building market
The article presents a critical reviewof literature aswell as the introduction to the pilot research which will be conducted among organisations with regard to the barriers of entry and identifies the non price barriers used to strengthen the position of an enterprise on the market being related to the organisational life cycle. The article is also focus on the risk involved in taking action leading to overcomimg the barriers to entry and strengthening the position of an enterprise on the building market.
Keywords: barriers to entry, organisational life cycle, non price bariers to entry .
Literatura :
[1] Bain Joe S. 1956. Barriers to New Competition. Cambridge. Harvard University Press.
[2] Barański Kazimierz, Krzysztof Błoński, 2003. „Strategie konkurencji w zmieniających się warunkach otoczenia współczesnego rynku”. Państwo i Rynek w Gospodarce: 87 – 94. Szczecin. Uniwersytet Szczeciński.
[3] Czubek Henryk. 2012. Bariery działalności przedsiębiorstw. Działania marketingowe przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych. Kraków. Wydawnictwo AE.
[4] Gierszewska Grażyna, Maria Romanowska. 2014. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa. PolskieWydawnictwo Ekonomiczne.
[5] Gościński Janusz W. 1989. Cykl życia organizacji. Warszawa. PWN.
[6] Gorzeń-Mitka Iwona. „Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw”. Częstochowa. Katedra Inwestycji i Mikroekonomii Politechnika Częstochowska.
[7] Starzyk Elżbieta, Michał Juszczyk, Renata Kozik. 2007. „Analiza przedsiębiorstwa budowlanego i jego otoczenia. Wybrane problemy imetody”. Podręcznik dla studentówwyższych szkół technicznych. Kraków. Politechnika Krakowska.
[8] Trojanowska Hanna. 2010. „Niecenowe bariery wejścia jako strategia obrony rynku, Zarządzanie zmianami”. Zeszyty Naukowe 3 (21): 43 – 59.
[9] Trojanowska Hanna. 2011. „Ceny zaporowe jako bariera wejścia na rynek, Zarządzanie zmianami”. Zeszyty Naukowe 4 (54): 20 – 43.
Otrzymano: 17.04.2016 r.
Materiały Budowlane 06/2016, str 172-173 (spis treści >>)