mgr inż. Magdalena Sosnowska Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Izabela Kasprzyk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Magdalena Lachowicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.14
Mosty przez Wisłę w Grudziądzu budowano wielokrotnie: pierwszy tzw. łyżwowy wzniesiono w 1635 r., a ostatniwlatach 1876 – 1879 i tenmost jest przedmiotemartykułu.Most imienia BronisławaMalinowskiego charakteryzuje się unikatową konstrukcją. Był dwukrotniewysadzany i odbudowywany.Od początku pełnił ważną funkcję cywilną i wojskową.
Słowa kluczowe: most, historia, konstrukcja stalowa.
* * *
Eleven span road-rail bridge in Grudziadz
Bridges over the Vistula in Grudziadz builtmany times: the first pontoon bridge built in 1635 and the last in the years 1876 to 1879 and that bridge is the subject of this article. Bridge named after Bronislaw Malinowski has a unique design. It was twice planted and rebuilt. From the beginning, ithad an important civil and military functionality.
Keywords: bridge, history, steel construction.
Literatura
[1] Chwaściński B. 1997. Mosty na Wiśle i ich budowniczowie. Warszawa. Fundacja im. A. i Z.Wasiutyńskich.
[2] Guz E. 2009. Zagadki i tajemnice kampanii wrześniowej.Warszawa.Wydawnictwo Bellona.
[3] PodhoreckiAdam,MagdalenaSosnowska, IzabelaKasprzyk. 2015. „Most kolejowy imienia ErnestaMalinowskiego wToruniu”. Bydgoszcz.Mosty – Tradycja iNowoczesność,WydawnictwaUczelnianeUTPwBydgoszczy: s. 175 – 184.
[4] Podhorecki Adam, Justyna Sobczak-Piąstka, Anna Podhorecka. 2008. „Najdłuższy most ówczesnych Niemiec i pierwszy ze stali zlewnej”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, s. 60 – 62.
[5] pl.wikipedia.org/wiki/Most_im._Bronisława_Malinowskiego_w_Grudziądzu.
[6] www.fotopolska.eu.
[7] www.graudenz.pl.
[8] www.pbinfo.home.pl.
[9] www.pomorska.pl.
[10] www.tambylscy. pl/grudziadz-prawie-1000-lat-burzliwej-historii/.
[11] www.wmtmk.pl.
[12] Zeitschrift für Bauwesen,Wydawnictwo Ernst & Sohn, Berlin 1882.
Otrzymano : 27.05.2016 r.
Materiały Budowlane 07/2016, str. 40-43 (spis treści >>)