logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Izabela Kasprzyk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Magdalena Sosnowska Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.07.17

Most wzniesiony w latach 1959 – 1963 wyróżnia się nowoczesną konstrukcją i parametrami geometryczno-wytrzymałościowymi. W2007 r. do wzmocnienia stalowych kratownic wykorzystano pionierskie rozwiązanie, bazujące na kompozytowych taśmach węglowych. Patronem mostu jest najsłynniejszy polski pilot II wojny światowej, generał brygady Stanisław Skalski.

Słowa kluczowe: Chełmno, most, historia, konstrukcja stalowa.

* * *

The bridge name of Stanislaw Skalski in Chelmno

The bridge was created in the years 1959 – 1963 is distinguished by an innovative design and geometrical-strength parameters. In 2007, to strengthen the steel trusses pioneering solution using for this purpose the carbon composite tape Sika CarboDur was used. The bridge has a patron in the person of the most famous, Polish pilot during the SecondWorldWar, Brigadier
General Stanislaw Skalski.

Keywords: Chelmno, bridge, history, steel construction.

Literatura

[1] Bartnikowski Zbigniew. 2007. Projekt budowlany remontu i wzmocnienia mostu przez rzekę Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 1 Gdańsk – Cieszyn w km143 + 450 wmiejscowości Chełmno.
[2] Chwaściński Bolesław. 1997. Mosty na Wiśle i ich budowniczowie. Warszawa. Fundacja im. A. i Z. Wasiutyńskich.
[3] Dudek Krzysztof. 2016.Most im. gen. bryg. pilota Stanisława Skalskiego w Chełmnie. Bydgoszcz. Wydawnictwa Uczelniane UTP.
[4] Filipiuk Stefan. 2005. Transprojekt Gdański. 50 lat Pracowni Mostowej. Gdańsk. Biblioteczka Transprojektu Gdańskiego.
[5] Gotowski Marek, Janusz Sochacki, Włodzimierz Sokołowski, Magdalena Sosnowska. 2015. Innowacyjne technologie mostowe w Firmie GOTOWSKI. Bydgoszcz.Wydawnictwa Uczelniane UTP, s. 311 – 318.
[6] Harłoziński Kazimierz, Gabriela Barwińska- Szczutkowska. 2013. „Historia i walory turystyczne Chełmna”. Journal of Health Sciences 3 (14): 142 – 145.
[7] Rabant Hubert, Rafał Gotowski,Alicja Łątka, Gabriela Barwińska-Szczutkowska. 2013. „Historia powstania i obecne znaczenie transportowe mostów na Wiśle w województwie kujawsko-pomorskim”. Journal of Health Sciences 3 (14): 292 – 299.
[8] Łagoda Grażyna, Marek Łagoda. 2009. „Strenghtening of Vistula bridgenear Chełmno”. Bydgoszcz. Wydawnictwa Uczelniane UTP, s. 153 – 160.
[9] www.chelmno.pl.
[10] www.fluidi.pl.
[11] www.fotopolska.pl.
[12] www.mostypolskie.pl.
[13] www.polska-zbrojna.pl.
[14] www.tgd.pl.
[15] www.transwar.com.

Otrzymano : 22.05.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 07/2016, str. 46-49 (spis treści >>)