logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Magdalena Lachowicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.07.20

Kanał Bydgoski to unikatowy w skali europejskiej obiekt inżynierski. W 2006 r. został wpisany do rejestru zabytków. Wokresiemiędzywojennymkanał był uważany za najpiękniejszą i najsprawniejszą drogę wodną II Rzeczypospolitej. Rozwój Bydgoszczy w XVIII w. i na początku XIX w. mocno wiąże się z tym obiektem hydrotechnicznym.

Słowa kluczowe: śluzy z cegły palonej, sztuczna droga wodna, unikatowość.

.

* * *

Bydgoszcz Channel

The Bydgoszcz Channel is an unique engineering structure in Europe. It was entered in the register of monuments in 2006. The Bydgoszcz Chanel in the interwar period was regarded as the most beautiful and the most efficient waterway on the territory of the Second Polish Republic. Development of Bydgoszcz in the eighteenth century and early nineteenth century, strongly associated with this hydro-engineering object.

Keywords: watergates of burnt brick, artificial waterway, uniqueness.

Literatura

[1] Bartowski J.: Dzieje Kanału Bydgoskiego i związane z tym aneksje terytorialne ziem polskich w opracowaniu: „Franz Balthasar Schönberg von Brenckenhoff i jego dokonania w odbudowie Nowej Marchii po wojnie Siedmioletniej i w zagospodarowaniu doliny Warty i Noteci.Rola Drezdenka w stosunkach polsko-brandenburskich w 2 połowie XVIII wieku”, Urząd Miejski w Drezdenku.Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Zbigniewa Herbertaw Gorzowie Wielkopolskim, Drezdenko 2010.
[2] Derenda J. (red.): Piękna stara Bydgoszcz, tom I z serii Bydgoszcz – Miasto na Kujawach. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, Bydgoszcz 2006.
[3] Izjasz T., R. Grochowski R. 2013. Bydgoska Scylla i Charybda. Unikatowa śluza trapezowa. Wydawca: Muzeum Kanału Bydgoskiego im. Sebastiana Malinowskiego, Pejzaż. Bydgoszcz.
[4] www.google.pl.

Otrzymano : 01.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 07/2016, str. 57-61 (spis treści >>)