logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Mateusz Rajchel Politechnika Rzeszowska,Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. Politechnika Rzeszowska,Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.21

W artykule przedstawiono nowy rodzaj dźwigarów mostowych, w których kompozyt FRP ( fibre reinforced polymer) jest połączony z betonem, co pozwala na optymalne wykorzystanie zalet obu materiałów konstrukcyjnych. Dźwigary hybrydowe charakteryzują się dużą wytrzymałością, sztywnością i trwałością oraz dobrymi parametrami dynamicznymi i bezpieczną, pseudoplastyczną postacią zniszczenia. Celembadań pełnowymiarowego dźwigara hybrydowego była ocena jego zachowania pod obciążeniemstatycznymw warunkach 4-punktowego zginania orazwyznaczenie nośności doraźnej i postaci zniszczenia. Badania wykazały dużą nośność i sztywność dźwigara oraz pozwoliły na ocenę charakteru zniszczenia kompozytu. Potwierdziły także wymaganą nośność projektową i odpowiedni zapas bezpieczeństwa (w aspekcie wykorzystania dźwigara do budowy prototypowego mostu drogowego).

Słowa kluczowe: konstrukcja hybrydowa, kompozyt FRP, beton lekki, badania statyczne, most drogowy.

* * *

Static test of the full-scale hybrid „FRP composite – concrete” bridge girder

The new hybrid bridge girder has been presented, in which FRPcomposite and concrete are composed together in order to optimize the efficient utilization of the advantages of both structural materials. Hybrid girders characterize high strength, stiffness and durability aswell as good dynamic behavior and safe, pseudo-plastic failuremode. Themain testing goal of the full-scale hybrid bridge girder has been the evaluation of its static behavior under the 4-point bending and the assessment of ultimate carrying capacity and failure modes. The test results revealed the high load bearing capacity and stiffness of the girder and allowed to assess the local failures in the composite body. They confirmed also required load bearing capacity design and adequate safety margin (regarding to girder’s utilization in prototype road bridge construction).

Keywords: hybrid structure, FRP composite, lightweight concrete, load bearing capacity, static test, road bridge.

Literatura

[1] AlnahhalW., A. Aref. 2008. Structural performance of hybrid fiber reinforced polymer–concrete bridge superstructure systems. Composite Structures 84: 319 – 336.
[2] Ascione L., E. Guttierez, S. Dimova,A. Pinto, S. Denton (Eds). 2016. Prospect for new guidance in the design on FRP. Support to the implementation, harmonization and future development of the Eurocodes. JRC Report EUR 27666.
[3] Cheng L., V. M. Karbhari. 2006. New bridge systems using FRP composites and concrete: a state-of-the-art review. Progress in Structural Engineering and Materials (8): 143 – 154.
[4] Chen Y., P. H. Ziehl, K. W. Harrison. 2009. Experimental characterization and optimization of hybrid FRP/RC bridge superstructure system. Journal of Bridge Engineering 14: 45 – 54.
[5] Keller T. 2003. Use of fibre reinforced polymers in bridge construction. Structural Engineering Documents Vol. 7. IABSE, Zurich, Switzerland.
[6] Kitane Y., A. Aref. 2004. Static and fatigue testing of hybrid fiber-reinforced polymer – concrete bridge superstructure. Journal of Composites for Construction (8): 182 – 190.
[7] Siwowski T., D. Kaleta, M. Kulpa. 2015. „Projekt pierwszego polskiego mostu drogowego z kompozytów FRP”. Inżynieria i Budownictwo LXXI: 465 – 470.
[8] Siwowski T., M. Rajche, D. Kaleta, L.Własak. 2016. „Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP”. Projekt, badania, budowa. Mosty (2): 62 – 66.
[9] Zoghi M. 2014. The International Handbook of FRP Composites in Civil Engineering. Boca Raton. CRC Press, Taylor & Francis Group LLC.

Otrzymano : 18.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 79-81 (spis treści >>)