mgr inż. Barbara Kożuch Politechnika Krakowska,Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.08.28
W artykule przedstawiono wybrane wyniki pomiarów drgań gruntu w warstwie przypowierzchniowej. Drgania gruntu wzbudzane były przejazdami pociągów osobowych: Pendolino i składów InterCity oraz pociągu towarowego.W celach porównawczych przeanalizowano przejazdy z różną prędkością po dwóch torach linii. Pomiarów drgań dokonano podczas testów homologacyjnych nowo zakupionego pociągu Pendolino.Wartykule zaprezentowano przyspieszenia drgań w dziedzinie czasu – przebiegi czasowe przyspieszenia drgań oraz częstotliwości – widma ciągłe (FFT) i ich zależności od położenia akcelerometru.Wielkości przyspieszenia drgań w poszczególnych przekrojach wykazują duże tłumienie drgań szczególnie między czujnikami znajdującymi się najbliżej osi toru. Przedstawiono także wyniki częstotliwościowo-czasowe z zastosowaniem krótkookresowej transformaty Fouriera (STFT) w celu porównania charakteru uzyskiwanego wzbudzenia drgań w zależności od taboru, prędkości i toru, po którym poruszał się pociąg. Analiza ta pokazuje, iż zmiana taboru dotychczas eksploatowanego na Pendolino redukuje drgania w otoczeniu linii kolejowych.
Słowa kluczowe: Pendolino, pomiary drgań w terenie, STFT.
* * *
Selected results of vibrations measurements caused by trains runs depending on the speed and type of the rolling stock
The study presents a selection of vibration measurement results in the ground surface layer. Pendolino, InterCity trains and cargo train caused free-field vibrations. Runs at variable speed on two trackswere analyzed to have comparison. Vibration measurements were realized during the certification test of newly purchased Pendolino train. In the paper vibration acceleration records obtained in time domain and frequency domain (FFT) and their dependence on the position of the accelerometer are presented. The acceleration of vibrations in the individual sections shows a great backdrop of the propertyvibration especially between sensors located closest to the centre of the track. The paper also presents the results in the time – frequency domain using short-termFourier transform(STFT) for comparing the nature of the obtained excitation vibration which depends on rolling stock, track and speed at which the train was running. The results show that the change of rolling stock previously operated on Pendolino will reduce vibrations in the surrounding of railway lines.
Keywords: Pendolino, in situ measurements, STFT.
Literatura
[1] Connolly David P. et al., 2015. „The growth of railway ground vibration problem– Areview”. Total Environ. DOI: 10.1016/j.sxitotenv.2015.09.101.
[2] Degrande Geert., L. Schillemans, 2001. „Free field vibrations during the passage of a Thalys high-speed train at variable speed”. Journal of Sound and Vibration 247 (1): 131 – 144.
[3] Krylov Victor V. 2001. „Noise and vibration fromhigh-speed trains”. Londyn. Thomas Telford.
[4] Lawrance Trevor. 2011. „Noise and vibration from road and rail”. Londyn. CIRIA.
[5] Lyons Richard G. 2012. Understanding Digital Signal Processing. Prentice Hall.
[6] Maciąg Edward, Jarosław Chełmecki, Tadeusz Tatara. 2005. „Badania gruntu i niskich budynków od wpływu komunikacji miejskiej,” Inżynieria i Budownictwo (3): 135 – 140.
[7] Przydatek Paulina. 2015. „Znaczenie prawidłowego rozpoznania parametrów gruntu dla oceny oddziaływania Pendolino na otoczenie”. Kraków.
[8] Sejdić Ervin, Igor Djurowić, Jin Jiang. 2009. „Time – frequency feature representation using energy concetration: An overview of resent advances”. Digital Signal Procesing (19): 153 – 183.
[9] Tatara Tadeusz, Krzysztof Stypuła. 2014. „Analiza wyników pomiarów drgań gruntu i niektórych elementów nawierzchni podczas przejazdów testowych pociągu Pendolino i innych pociągów na linii CMK w uzgodnionych lokalizacjach w torze nr 1, szlaku Psary – GóraWłodowska”. Kraków. Politechnika Krakowska.
[10] Tompson David. 2009. „Railway noise and vibration,Mechanisms,Modelling and Means of Control”, Institude of Sound and Vibration Research University of Southampton. UK.
Otrzymano : 07.07.2016 r.
Materiały Budowlane 08/2016, str. 97-99 (spis treści >>)